Facebook skal øge kontakten med medlemmerne

28. august 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Mandag den 28. august fik Facebook endnu en profil: HK Kommunal Hovedstaden. Den skal bruges til debat, budskaber og direkte kommunikation.

- Vi vil gerne være en god, nærværende og vedkommende fagforening. Hertil har vi brug for vores medlemmers holdninger og meninger. Så da vi ved, at de fleste af vores medlemmer er på Facebook i dag, er det oplagt for os at forsøge at komme i kontakt med dem også ad denne vej, siger formand Winnie Axelsen.

Bag beslutningen ligger nogle overvejelser i HK Kommunal Hovedstadens bestyrelse om, hvordan man skal bruge den nye Facebook-profil. Hvordan den skulle sættes op, hvordan den skulle forvaltes og holdes levende, hvor politisk den skulle være, og hvordan man skulle få medlemmerne til at skrive.

Kommunikation begge veje

Winnie Axelsen med Facebook-logo

Med profilen håber Winnie Axelsen at fagforeningen når ud til endnu flere medlemmer.

- Vi har godt 18.000 medlemmer og når jo ikke ud til alle. På samme måde kan tillidsrepræsentanterne også have svære vilkår i forhold til at række ud til alle kolleger. Så vi ser det som en mulighed for at komme i kontakt med endnu flere af medlemmerne – og inspirere og motivere hinanden. Vi håber, at de vil ytre sig, blande sig, komme med gode ideer og gøre os klogere på, hvad der sker derude på arbejdspladserne. For os handler det hele jo om at kunne lave noget politik, som er så god for medlemmerne som muligt, lyder det fra formanden.

Og så tilføjer hun, at Facebook-siden selvfølgelig også skal bruges til for fagforeningen at komme ud med nogle politiske budskaber:

- Det er jo også vigtigt, at medlemmerne kender os, og ved hvad vi står for. Vi hører af og til medlemmer, der siger: Hvor er HK? Hvorfor gør HK ikke noget? Hvorfor kan vi ikke få det og det? Og det er frustrerende, når vi ved, at de rent faktisk får det, at vi rent faktisk har ytret os og rent faktisk har været der. Så problemet må jo være, at vi ikke er særlig gode til at komme ud over rampen. Så den nye Facebook-side skal også bruges til, at vi markerer os politisk og fortæller, hvad vi laver. Både så medlemmerne, politikerne og arbejdsgiverne kan se, hvad vi arbejder for, står for og mener om tingene.

En sober tone

I forbindelse med lanceringen vil HK Kommunal Hovedstaden lægge en politik for brugen af Facebook-siden ud. Heraf vil fremgå, at man ønsker en sober og seriøs debat – og at man godt kan risikere at få fjernet opslag, hvis det strider mod denne politik og ikke lever op til ønsket om at holde en ordentlig tone.

Noget af det første medlemmerne vil opleve på Facebook-siden vil være optakten til vinterens overenskomstforhandlinger, OK18. I de første to uger af september vil HK Kommunal i den anledning tage på en lang række arbejdspladsbesøg. Og billeder og oplevelser herfra vil blive delt på Facebook, lige som fagforeningen håber, at medlemmerne vil engagere sig og komme med gode input her.

Find os på Facebook: https://da-dk.facebook.com/hkkommunalhovedstaden/ (åbner et nyt vindue)