De gør uddannelse til hverdag

28. august 2017  |  Østjylland  |

Tykke bøger og eksamen er hverdag for HK’erne på Sosu-skolen i Silkeborg. De opfordrer alle andre til også at tage uddannelse.

Uddannelse er hverdag

På billedet ses fra venstre Annika Friis Bjertrup, Annette Andersen og Mette Gamborg

Når en opgave skal afleveres er luften tyk af spænding, forståelse og hjælp til formuleringer. HK’erne på Sosu-skolen i Silkeborg er alle – med undtagelse af en – hoppet på diplomuddannelsesholdet.

- Alle er involveret, når der skal afleveres opgave. Chefen vil gerne læse den igennem og komme med gode råd, kollegaerne ved, at man er presset, for de har måske selv lige stået i samme situation, og alle er spændte på, hvordan opgaven bliver bedømt. På den måde er det næsten et fælles projekt at få hinanden godt igennem skoleforløbet, fortæller Anette Andersen, der er uddannelsessekretær.

I januar afsluttede hun en diplom i offentlig forvaltning og administration og hendes kollegaer har kastet sig ud i samme projekt.

- Det er chefen, der gerne vil have, at vi øger vores kompetencer. Vi skal være attraktive på arbejdsmarkedet, lyder det, og det er vi helt enige i. Derfor er vi stort set alle i gang med at uddanne os, fortæller uddannelsessekretær Annika Friis Bjertrup.

Hun tog først en akademiuddannelse i offentlig administration og er fortsat på diplomuddannelse, som hun er færdig med i december næste år.

På Sosu-skolen i Silkeborg er uddannelse vigtig. Ikke bare for de studerende, men også for de ansatte. Ledelsen har meldt ud, at alle medarbejdergrupper har lige meget brug for at dygtiggøre sig. Uanset om der er tale om undervisere, administration eller servicepersonale. Det bedste team er et opdateret team, og derfor skubber ledelsen blidt, men bestemt på, for at få alle til at uddanne sig.

- Det er rigtig godt, for det betyder, at vi alle føler os lige. Der er ikke nogen medarbejdergruppe, der er vigtigere end andre, og derfor føler vi nok også et større ansvar for at følge med og holde os opdateret, siger Annika Friis Bjerstrup, der dog understreger, at ingen bliver tvunget ind på skolebænken.

- Vi har en kollega, der ikke er i gang, men hun har også lige fået barn, så det er der fuld forståelse for, siger Annika Friis Bjerstrup.

Alle ved nemlig, at en diplomuddannelse tager meget tid, selv om skoleforløbet foregår i arbejdstiden.

- Der skal læses meget og derfor kræver det, at man afsætter tid i fritiden og har opbakning fra familien, men så kan det også lade sig gøre, siger kursussekretær Mette Gamborg, der er i gang med en fleksibel diplomuddannelse.

Hun fik uddannelsesblod på tanden efter et kursus om projektledelse, hvor hun var på hold med ingeniører og andre faggrupper, hun ikke umiddelbart havde noget til fælles med.

- Men jeg fandt jo ud af, at nogle af de ting, vi lavede, mindede om hinanden og derfor kunne vi godt samarbejde. Mange af vores bøger var på engelsk, men det gik også. Så efter det, tænkte jeg: kan du klare det her, så kan du også klare andre uddannelse, fortæller hun.

Alle tre indrømmer at eksamen ikke nødvendigvis er det sjoveste i verden, men det skal ikke afholde nogen fra at starte på en uddannelse, mener de.

- Jeg kan bedst lide skriftlige eksamener. Derfor har jeg taget et kursus i Odense, fordi de netop afsluttede med en skriftlig eksamen, som var mundtlig her, siger Annika Friis Bjertrup.

Ingen grund til bekymring

Mange HK’ere holder sig væk fra skolebænken fordi de er nervøse for, om de kan klare at studere. Men det har de tre HK’ere fra Silkeborg konstateret, at der ikke er nogen grund til.

- Da jeg startede havde jeg en gammel kommunom i baggagen og havde ikke været på skolebænke i mange år ud over nogle kurser. Men man kan jo starte med nogle af de fag, som ligger tættest på det, man arbejder med til daglig. Derefter kan man bygge videre på sin uddannelse, siger Anette Andersen.

Heller ikke Annika eller Mette mener, at man skal undgå uddannelse, bare fordi man ikke har gået i skole i mange år.

- Uddannelse gør ganske enkelt arbejdsdagen sjovere og nemmere. Man får en forståelse for de ting, der foregår. Også for mange af de beslutninger, ledelsen træffer, fordi man får noget teori på, hvad der sker i en organisation, siger Annika Friis Bjertrup.

Mette Gamborg mener desuden, at hun er blevet bedre til sit arbejde.

- Når eksempelvis ledige ringer ind og stiller spørgsmål til, hvordan de kan komme i gang med en uddannelse, så kan jeg svare mere sikkert og med større forståelse. Det gør da arbejdsdagen lidt sjovere, siger hun.

Vil du vide mere om dine muligheder for uddannelse, så ring til HKs Karrieretelefon på telefon 33 30 44 60.

Efteruddannelse

FLERE LOKALE