Direkte fra elev til borgmestersekretær

29. august 2017  |  Midt

Da HK Kommunal Midt rundede rådhuset i Middelfart for at ønske de nyudlærte elever tillykke med endt uddannelse, ventede der et par positive overraskelser. Begge elever i staben var nemlig blevet tilbudt ansættelse efter uddannelse – den ene endda som borgmestersekretær.

Maja Føns, borgmestersekretær

Maja Føns gik direkte fra at være elev til fastansættelse i jobbet som Borgmestersekretær. En stilling hun faktisk allerede kom ind i, undervejs i hendes elevtid.

Vi kunne ret tidligt i Majas og Christinas uddannelsesforløb se, at der var krummer i dem, og at de var virkeligt gode til deres arbejde. Derfor fik de også ret hurtigt opgaver svarende til de opgaver, som en almindelig udlært varetager. De opgaver varetog de på yderst betryggende vis. Vi tænkte derfor, at de var for gode til at slippe, hvorfor vi ret hurtigt tilbød dem ansættelse efter endt uddannelse

fortæller Martin Albertsen, der er stabschef i Middelfart Kommune.

- Vi ansætter talenterne, og vi vil rigtigt gerne prioritere vores dygtige elever, når de er gode til vores organisationsstruktur. Vi har samtidig brugt en masse energi på at lære dem op på en god måde, men om de kan blive ansat afhænger selvfølgelig også af budgetterne i den enkelte afdeling.

Bred uddannelse, sympatisk tiltag

Martin Albertsen, stabschef i Middelfart Kommune.

Martin Albertsen, stabschef i Middelfart Kommune, er glad for at kunne fastansætte Maja og Christina efter deres elevtid. Og kalder lykønskningsbesøget fra HK Kommunal Midt for et sympatisk tiltag, der viser interesse.

- Vi gør meget ud af at få vores elever rundt, så de både prøver at være i en afdeling med en mere borgernær fokus og så i en mere intern rettet funktion med økonomi eller i den centrale stab. Vi forsøger altså at give dem så bred en uddannelse som muligt, siger Martin Albertsen, der nævner Maja Føns’ udvikling, uddannelse og forløb som et lidt særligt:

- Maja blev faktisk allerede borgmestersekretær i sin elevtid, hvilket jo er rigtig flot. Både Maja og Christina, som vi også har ansat, er begge rigtigt dygtige, men Maja havde allerede været på borgmesterkontoret i en lidt længere periode, hvor hun hjalp i forbindelse med en udfordring med bemandingen, fortæller stabschefen, der glæder sig over også fremadrettet at have de to dygtige elever på holdet. Han tilføjer omkring lykønskningsbesøget fra HK Kommunal Midt:

Det synes jeg da er et sympatisk tiltag, fordi HK på den måde viser interesse og gør noget ud af, at folk er færdige med deres uddannelse. Det er sundt, at man hædrer folk, der har præsteret noget gennem en længere årrække.

”…har hele tiden følt, at vi bidrog”

Maja Føns, der er gået direkte fra elev til borgmestersekretær i Middelfart Kommune, siger selv om sit usædvanlige forløb:
   - Det har været en glidende overgang fra elev til borgmestersekretær. Vi har fået grundig intro og oplæring, men samtidig hurtigt fået både ansvar og opgaver, og det har været super fedt.

Der har ikke været noget herude, der bare hed "elevopgaver". Vi har hele tiden følt, at vi bidrog og ydede noget. Så det har ikke føltes som at være elev, men derimod at være kollega på lige fod med de andre.

- Og så er vi gode til at bruge hinanden, så vi kan hjælpes ad, siger Maja og fortsætter:

- Jeg er tidligere uddannet sygeplejerske, og her var der en tydelig opdeling mellem elever og udlærte. Sådan er det ikke i Middelfart Kommune. Vi får gode opgaver, men har samtidig en sikkerhed i, at kollegerne hjælper med de opgaver, man måske ikke lige selv når.

”…rart at få sat ansigter på HK”

Christina Ladefoged Madsen

Christina Ladefoged Madsen (tv.) taler med organizer Henritte Findshøj, der kom på besøg for at sige tillykke med endt elevuddannelse hos Middelfart Kommune. Christina var glad for at få sat ansigt på HK, og viden om, hvad hun skal huske nu hun er udlært.

For Christina Ladefoged Madsen, der som Maja går direkte fra læretid til fast job i Middelfart Kommune, var det en god oplevelse, at medarbejderne fra HK Kommunal Midt kiggede forbi:

- Det var okay med besøg, og det havde jeg ikke forventet. Det var rart at få ansigter på HK, siger hun og glæder sig over et helt konkret råd, hun fik under besøget:

- Det er, at jeg skal huske at ringe til HK, når jeg er færdigudlært. Jeg tænkte, at det bare kørte. For jeg har jo været medlem af a-kassen hele tiden. Så det var rart at få at vide, at der kan være fordele ved at hive noget (anciennitet/rettigheder, red.) med over, og at jeg skal huske at tage stilling til det.

Elev Fremtidens talenter