Professorer: Ansæt flere lægesekretærer

29. august 2017  |  DL  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Sundhedsplatformen bliver mødt af hård kritik fra to professorer. Som en del af løsningen mener de, at man måske ligefrem skal øge antallet af lægesekretærer, der kan aflaste lægerne.

Politikens kronik var 24. august 2017 en gedigen bandbulle mod it-systemet Sundhedsplatformen, som nu er indført i Region Hovedstaden og står foran sin debut i Region Sjælland. Den konkluderer, at hospitalerne i Region Hovedstaden befinder sig i en krisetilstand, hvor kræftpatienter ikke behandles til tiden, med alvorlige medicineringsfejl, faldende produktivitet og et personale, der i stigende grad er frustreret.

- Tiden er ikke inde til ’gevinstrealisering’, men til at løse de alvorlige problemer, man kæmper med ude på hospitalerne, skriver kronikkens to forfattere, Jørgen P. Bansler, professor i datalogi på Københavns Universitet, og Jes Søgaard, afdelingschef i Kræftens Bekæmpelse og professor i sundhedsøkonomi på Syddansk Universitet. Det sker med henvisning til et ønske fra regionens politikere om at reducere antallet af medarbejdere med udgangspunkt i påståede effektiviseringer på baggrund af Sundhedsplatformen.

Lad lægesekretærer administrere

Kronikken problematiserer helt overordnet, at man i de to regioner "uden afprøvning" har valgt "et nyt omfattende it-system med vidtrækkende konsekvenser for patientbehandling, de ansattes arbejdsvilkår og sygehusenes effektivitet". I den forudgående analyse før indførelsen af Sundhedsplatformen er det angivet, at lægernes overtagelse af lægesekretærernes registreringsarbejde i teorien giver store besparelser på papiret. Det får denne kommentar fra kronikkens forfattere:

- Man glemmer blot i analysen, at denne opgaveglidning kan betyde, at lægerne når færre patienter på en arbejdsdag.

Kritikken fortsætter:

- Lægerne har 12 års speciallægeuddannelse, men er ikke altid så erfarne i at registrere, og de vil helst vie deres fulde opmærksomhed til patienterne … I teorien lyder det måske som en god idé, at lægen skal sidde og skrive journal sammen med patienten, men hvordan vil det fungere i praksis? Det burde man have undersøgt, før man valgte at skille sig af med lægesekretærerne. Det ville f.eks. have været meget enkelt at teste, hvor meget tid lægerne skulle bruge på selv at indtaste data, bestille undersøgelser, mv.

På den baggrund er det ikke overraskende, at et af skribenternes løsningsforslag er at give de patientadministrative opgaver tilbage til lægesekretærerne.

- Det betyder, at man i stedet for at reducere antallet af lægesekretærer måske ligefrem skal øge antallet, lyder deres bud på en del af løsningen.

DL-formand Nathali Schaap Degn har tidligere appelleret til, at lægesekretærer i højere grad aflaster lægerne for administrative opgaver, senest i artiklen Sygehuspersonale i oprør.

"Så lyt dog til kritikken ..."

Kronikken i Politiken torsdag 24. august 2017 blev bragt under overskriften ”Så lyt dog til kritikken af Sundhedsplatformen”. På avisens hjemmeside hedder den ”Stop med at afvise, ignorere og nedgøre kritikere af sundhedsplatformen” og kan i skrivende stund kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Sundhed og tandklinik Lægesekretær

dl er også på Facebook
følg med i vores gruppe

DL-gruppen på Facebook

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK