8 ting, du skal være opmærksom på som elev

30. august 2017  |  HK Handel  |   |  Kirsten Marie Jensen

Uddannelsesaftale, overenskomst, uddannelsesplan, prøvetid … der er meget, du skal lære, hvis du er elev. HK Handel giver dig et overblik over 8 af de vigtigste områder.

1: Uddannelsesaftale: Inden du begynder på arbejdspladsen, skal du og din kommende arbejdsgiver have lavet en uddannelsesaftale, som samtidig er en ansættelseskontrakt. Tjek, at alle punkterne på aftalen er udfyldt. Det skal blandt andet fremgå, i hvilken periode du er elev, din løn og den overenskomst, som du er omfattet af. Uddannelsen skal godkendes af din uddannelsesinstitution.
Du kan se mere om uddannelsesaftalen på Undervisningsministeriets hjemmeside

2: Overenskomst: Du er som elev ALTID omfattet af den overenskomst, der gælder for dit fagområde, uanset om der er overenskomst på din arbejdsplads eller ej. Hvis din arbejdsgiver ikke mener, du er omfattet af overenskomsten, eller du er i tvivl om, hvad der gælder for dig, skal du kontakte din lokale HK-afdeling på 7011 4545.
Obs. Det er din overenskomst – og ikke loven – der sikrer dig mindsteløn, overtidsbetaling, tillæg for at arbejde på skæve tidspunkter osv. Se mere her.

3: Uddannelsesplan: Du har krav på en uddannelsesplan. Den skal udarbejdes senest ved udløbet af din prøvetid i virksomheden.
Uddannelsesplanen skal indeholde:

• Navn på den uddannelsesansvarlige, som har det overordnede ansvar for din uddannelse
  • Navn på den oplæringsansvarlige. I virksomheder med flere afdelinger vil der typisk være en oplæringsansvarlig for hver afdeling, du skal være i
  • En tidsplan for hvor længe du skal være i hver funktion/afdeling
  • Uddannelsesmål

Du bør løbende have evalueringssamtaler med din uddannelsesansvarlige. Sammen bør I følge op på, hvordan det går, og se, om uddannelsesplanen bliver fulgt.

4: Prøvetid: De første tre måneder af din praktikperiode er en gensidig prøvetid, hvor både du og din arbejdsgiver kan hæve uddannelsesaftalen uden varsel og uden angivelse af grund. Hvis du allerede i prøvetiden skal deltage i et skoleforløb, skal din prøvetid forlænges. Obs. Der kan gælde særlige beskyttelsesregler for dig, hvis du fx er gravid eller har en funktionsnedsættelse.

5: Lønseddel: Der er fejl i rigtig mange lønsedler. Sørg for altid at skrive dine arbejdstimer ned i din kalender. Hvornår møder du? Hvornår går du? Og hvornår holdt du pause? Når du får din lønseddel, skal du sammenholde den med din kalender og tjekke, om du har fået den løn, du har ret til. Husk at tjekke, om du har fået betaling for overarbejde, og hvis du er butikselev, om du har fået forskudttidstillæg.

Obs. Som medlem kan du altid få tjekket dine lønsedler. Kontakt os på 7011 4545 for at få et løntjek.

6: Overarbejde: Er du elev og under 18 år, skal du være opmærksom på, at du ifølge arbejdsmiljøloven højst må arbejde 8 timer om dagen og højst 40 timer om ugen.

Er du over 18 år, kan du blive bedt om at arbejde over. Du må dog ikke pålægges overarbejde regelmæssigt eller systematisk. Du må altså for eksempel ikke skulle arbejder over hver torsdag.
Overarbejdet skal i vid udstrækning være relevant i forhold til din uddannelse. Det vil sige, at du ikke bare er den billige arbejdskraft, men at de opgaver, du får på overtid, indeholder læring i forhold til din uddannelse. Husk, at hvis du arbejder over, skal du have et tillæg – se mere.
Obs. Husk hviletiden:

• Er du under 18 år, skal du have fri minimum 12 timer i sammenhæng inden for et døgn.
  • Er du over 18 år, skal du have fri minimum 11 timer i sammenhæng inden for et døgn.
  • Se mere.

7: Ferie: Ferieloven siger, at alle ansatte har ret til 25 dages ferie hvert ferieår, som går fra 1. maj til 30. april. Når man holder ferie, har man som regel enten ferie med løn eller feriepenge, som er optjent året før. Men mange elever har ikke optjent feriepenge, når de begynder i en virksomhed. Derfor gælder der særlige ferieregler for elever det første år.
Starter du på din uddannelse før 1. juli, har du ret til 5 ugers ferie med løn (fuld ferie) i dette ferieår. Feriedagene skal holdes inden 30. april året efter.
Starter du på din uddannelse efter 30. juni og før 30. april, har du ret til 1 uges ferie med løn, hvis din virksomhed holder ferielukket mellem 1. oktober og 30. april.
1. maj begynder det nye ferieår, og du får 5 ugers ferie med løn, som skal holdes mellem 1. maj og 30. april året efter.
Herefter har du ret il 5 ugers ferie med løn hvert år, som du kan bruge fra 1. maj til 30. april. Se mere om ferie.

8: Arbejdstid: Der er forskellige regler for, hvor langt ud i fremtiden du har ret til at kende din arbejdstid. Spørg din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling om, hvilke regler der gælder for dig.

Har du spørgsmål, så kontakt din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545.

Elev