Elev fik ikke nok i løn: Får 65.000 kroner i efterbetaling

30. august 2017  |  HK Handel  |  Louise Toftebjerg Sjørvad

Husk at tjekke, om du får nok i løn eller arbejder for meget. Det gjorde en butikselev fra Østjylland – og med HK Handels hjælp har hun netop fået tilkendt 65.000 kroner.

Er du medlem af HK Handel, kan vi hjælpe vi dig, hvis din arbejdsgiver ikke overholder overenskomsten.

Illustration: Mikkel Henssel

Elevers løn og arbejdsvilkår følger altid den kollektive overenskomst på området – også selv om resten af virksomheden ikke er dækket af den. Det skal faktisk stå i uddannelsesaftalen, præcis hvilken overenskomst du arbejder under. Og det er ikke bare vigtigt for eleven – også for arbejdsgiveren. En virksomhed i Østjylland skal nu efterbetale 65.000 kr. til en tidligere elev. Sagen har været i Tvistighedsnævnet, som har tildelt kvinden 10.000 kr. for mangelfuldt uddannelsesbevis og 55.000 kr. for manglende løn.

På hendes uddannelsesbevis stod der ikke, hvilken overenskomst hun arbejdede under, og da HK Handel tjekkede op på hendes arbejdstider og løn, var det tydeligt, at overenskomsten ikke blev overholdt. Hun fik blandt andet ikke de pauser, hun havde krav på, hun udførte overarbejde i stort omfang, planlægningen af arbejdet fulgte ikke en fast plan, og hun var heller ikke blevet oplyst om sin ret til feriefridage.

Ifølge faglig sekretær i HK Handel Lisbeth Nørremark er det slet ikke ualmindeligt, at elevers arbejdsforhold ikke følger overenskomsten. Især ser hun mange sager, hvor virksomhederne ikke har registreret arbejdstiden rigtigt:

– Det er derfor vigtigt, at du holder et privat regnskab over dine arbejdstider og søger hjælp og rådgivning hos HK, hvis du er i tvivl om, du får den rigtige løn, siger Lisbeth Nørremark, som også oplever, at nogle elever ikke kender deres rettigheder, når det handler om pauserne:

– Husk, at du ikke har pligt til at stå til rådighed i dine pauser. Hvis din arbejdsgiver vil have, at du ekspederer kunder eller svarer på telefoner, når du har pause, så skal du aflønnes for det.

DEN VIGTIGE UDDANNELSESAFTALE

Elevens uddannelsesaftale gælder som et ansættelsesbevis, og den skal udføres meget udførligt, så ingen er i tvivl om, hvad der gælder af regler og rettigheder. Der er mange forskellige overenskomster på butiksområdet, og for at eleven ved, hvilken han eller hun arbejder under, kræver det, at arbejdsgiveren udfylder uddannelsesaftalen med korrekt overenskomst. Find din overenskomst her

Når du er elev, er der fastsat en række regler, som sikrer, at du har nogle ordentlige vilkår. Hvis du er medlem af HK Handel, kan vi altid tjekke din lønseddel eller din uddannelsesaftale.

Se, hvordan du bliver medlem her

8 ting, du skal være opmærksom på som elev

Elev Uddannelse Overenskomst Løn