Er Danmarks Bedste Kollega fra Sjælland eller Øerne?

30. august 2017  |  Sjælland  |

Gode kolleger betyder rigtig meget for vores lyst til at gå på arbejde. Derfor kårer HK igen i år de bedste kolleger i Danmark. Har du en kollega, der fortjener et skulderklap?

Foto af Karin Sandholdt fra Ugeavisen Vestsjælland, som var blandt de 10 finalister til Danmarks Bedste Kollega i 2016

Der var overraskelse, glæde og latter en oktoberdag sidste år. Karin Sandholdt fra Ugeavisen Vestsjælland troede, hun skulle til møde med kollegerne, men i stedet for at holde møde, fik hun at vide, at hun var blandt finalisterne til Danmarks Bedste Kollega.

Man kan nominere sin gode kollega frem til den 1. oktober. Vinderen hyldes til november og vinder op til 25.000 kr. til et arrangement for sig selv og kollegerne. Derudover bliver der hver uge trukket lod om et bagergavekort på 500 kr. blandt dem, der har nomineret.

Det er tredje år i træk, HK står bag kåringen af Danmarks Bedste Kollega. Alle, der har en god kollega, kan nominere og være med. Man behøver altså hverken at være medlem af HK eller have et HK-job for at være med. Det er blot et krav, at man stadig arbejder sammen og er ansat på samme arbejdsplads.

Vi vil hylde og anerkende de mange gode kolleger, der hver dag gør arbejdslivet endnu bedre for os alle sammen. For vi ved alle, at det betyder rigtig meget at have nogle gode kolleger, som vi bruger rigtig meget af vores tid med på arbejdspladsen.

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i en indsats for bedre psykisk arbejdsmiljø, som HK har arbejdet med de seneste år. Vi kalder det KollegaKarma, og det handler om at være en god kollega. Tanken er, at jo bedre vi hver især er, jo bedre bliver vi alle sammen. Ved at anerkende og italesætte hvad det vil sige at være en god kollega, øger vi fokus på trivslen på arbejdspladsen, og den er vigtig både for de enkelte medarbejdere, arbejdspladsen og samfundet i det hele taget, fordi et godt psykisk arbejdsmiljø mindsker sygefraværet og øger produktiviteten.

Nomineringerne er allerede i fuld gang

Danskere landet over kan nominere deres kolleger. Har du en særligt god kollega, så er det nu, du skal til tasterne og nominere vedkommende. Det gør du på hk.dk/kollegakarma. Du bliver hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere, hvorfor lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega. Måske er personen altid glad og hjælpsom? Har altid tid til sparring? Eller måske gør vedkommende en stor forskel for fællesskabet på jobbet?

De 2 foregående år er over 4.000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

I oktober udvælges 10 finalister, der sammen med den kollega, der har indstillet dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 14. november i Cirkusbygningen. Det sker i forbindelse med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Kommunernes Landsforening, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Du kan nominere din kollega nu på www.hk.dk/kollegakarma

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK