HK og SR Bistand

30. august 2017  |  HK Service Hovedstaden

HK rykker hele tiden juridiske grænser for lønmodtagere og elever inden for vores mange fagområder. HK arbejder også politisk for at sikre kolleger, der rammes af sygdom og problemer, der sætter dem udenfor arbejdsmarkedet i kortere eller længere tid, men den personlige socialrådgivning overlader vi trygt til Helle Krogh Jørgensen fra SR-Bistand.

SR-Bistand er en retshjælp og socialrådgivning, som består af frivillige jurister og socialrådgivere. Her kan du få anonym rådgivning om social-juridiske problemstillinger telefonisk, ved personlig henvendelse eller via e-mail.

HK elsker SR-Bistand og har gennem mere end 20 år samarbejdet med Helle Krogh Jørgensen, der giver medlemmer af HK Hovedstaden særlig god behandling i sager, der ligger udenfor HK's kompetenceområder.

- Vi hjælper hvert år ca. 350 personer, der er henvist fra HK. Det kan være personer, der har brug for hjælp til at forstå en afgørelse, formulere en klage eller ønsker at tale med en jurist om et helt andet spørgsmål. Vores rådgivning gives som hjælp til selvhjælp. Hvis der er behov for det, kan vores frivillige rådgivere hjælpe med at skrive et svar til en afgørelse fra kommunen, forklarer Helle Krogh Jørgensen. For at få udvidet hjælp af Helle fra SR-Bistand, skal du tale med en faglig konsulent i HK og bede om en rekvisition. Alle samtaler er fortrolige, og alle rådgivere i Frivilligcenter SR-Bistand har tavshedspligt.

HK's medlemmer henvender sig stadig oftere med spørgsmål, som den faglige konsulent ikke kan eller må svare på. Det er typisk medlemmer, der har mistet arbejdsevnen eller som er landet mellem to stole. Medlemmer, der bliver pressede i en meget kompleks sygedagpengelovgivning, bliver sendt i ressourceforløb, skal i fleksjob eller er ofre for kontanthjælpsreformen, har stor glæde af SR-Bistand som en ven i nøden og en guide i den komplicerede lovgivning. HK kan rigtig meget, men vi elsker SR-Bistand.

Love og rettigheder