HK Stat: Regeringens skattetal er ikke retvisende for vores medlemmer

30. august 2017  |  HK Stat  |

HK Stat-medlemmer får langt mindre ud af regeringens skatteudspil end deres kontorchefer, departementschefer eller ministre. Både i kroner og procent.

Medlemmer af HK Stat tjener i gennemsnit godt 27.500 kroner om måneden. Dermed får de væsentlig mindre ud af end regeringens skatteudspil end deres kontorchefer, departementschefer eller ministre. Både i kroner og procent.

- Finansministeriets regnestykke med en HK'er, der får "relativt" mest ud af skatteudspillet har ikke noget med vores medlemmer at gøre. Det slår politisk økonomisk konsulent i HK Stat Thomas Lynge Madsen fast efter at have læst regeringens skatteudspil igennem og analyseret det i forhold til medlemmerne i HK Stat.

LO-ansatte får 3,7procent

I et eksempel nævner Finansministeriet en "enlig HK'er på laveste sats i HK's overenskomst for butik", der med en indkomst på 215.000 kroner om året eksklusiv pension ventes at få et øget rådighedsbeløb på cirka 5.000 kroner i 2023. Det svarer til 7,1 procent.

Men HK Stats medlemmer tjener i gennemsnit 27.500 kroner om måneden før pension. Dermed ligger de tæt på Finansministeriets eksempel med en "LO-ansat, der tjener 361.000 kroner om året". I det eksempel vil den fulde effekt af regeringens samlede forslag give en stigning på "3,7 procent af LO'erens disponible indkomst." -

- I HK er vi som bekendt med i LO. Det ved de nok godt i Finansministeriet, så det undrer lidt, at de laver et eksempel, som vi i hvert fald ikke kan genkende. HK Stat organiserer som landets største fagforening for statsansatte en række faggrupper. De har selvfølgelig forskellige lønninger, men de fleste ligger i nærheden af regeringens LO-eksempel, forklarer Thomas Lynge Madsen.

En direktør med en årlig lønindkomst på 1.045.000 kroner ventes at få cirka 26.700 kroner i øget rådighedsbeløb i 2023 som følge af forslaget. Det svarer til cirka 5,7 procent af direktørens disponible indkomst.

- For langt de fleste af vores medlemmer gælder det altså, at de får både langt mindre i kroner og øre – og relativt i procent, understreger han.

Der er ikke mange af HK Stats medlemmer, der har fri telefon, eller som har råd til store biler. Derfor får de også langt mindre ud af nogle af de tiltag, som er skræddersyet til dem, der i forvejen tjener godt. Og det er urimeligt, mener formand for HK Stat Rita Bundgaard.

- Der er store gaver til dem med store biler. Små gaver til dem med små biler. Den lavest lønnede HK'er sparer måske 6.000 kroner i skat om året – departementschefen eller direktøren omkring 27.000 kroner. Det er jo helt skævt at give mest til dem, der i forvejen har meget, siger Rita Bundgaard.

Hun understreger, at pengene skal findes på et i forvejen presset statsbudget.

- Hvis man giver gaver for 23 milliarder mangler pengene jo til velfærd. De her gaver til de rige kan betyde massive besparelser og fyringer i staten og dermed endnu mere pres på vores arbejdsmiljø og vilkår, siger Rita Bundgaard.

Læs også på Ritas blog: Helt skævt: Gavebod med største gaver til de rige

Det siger regeringens skatteudspil

Sådan ville økonomien for udvalgte indkomster se ud i 2023, hvis regeringen havde flertal og kunne få sin plan vedtaget uden ændringer:

• En enlig HK'er på laveste sats i HK's overenskomst for butik på ca. 215.000 kroner årligt eksklusiv pension ventes at få et øget rådighedsbeløb på cirka 5.000 kroner svarende til en stigning på 7,1 procent, når planen er fuldt indfaset.
  • En enlig LO'er i lejebolig og med en lønindkomst på cirka 361.000 kroner eksklusiv pension ventes at få en fremgang i rådighedsbeløbet på cirka 6.400 kroner som følge af forslaget, svarende til cirka 3,7 procent af LO'erens disponible indkomst.
  • En enlig funktionær med en årlig indkomst på cirka 522.000 kroner eksklusiv pension ventes at få cirka 9.400 kroner ekstra til rådighed som følge af forslaget, svarende til omkring 3,9 procent af funktionærens disponible indkomst.
  • En enlig direktør med en årlig lønindkomst på 1.045.000 kroner eksklusiv pension ventes at få cirka 26.700 kroner i øget rådighedsbeløb som følge af forslaget. Det svarer til cirka 5,7 procent af direktørens disponible indkomst.

Kilde: Finansministeriet www.fm.dk/

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK