HK: Vi vil genoprette velfærden

30. august 2017  |  Fie Jessien Klarlund

Fagbevægelsen går nu sammen i et landsdækkende initiativ ”Danmark for velfærd”. Målet er at genoprette velfærden, og første trin er et stormøde for tillidsrepræsentanter 4. oktober.

HK og en række andre faglige organisationer går nu sammen i et initiativ, der har som mål at give en ny og kraftigere stemme til ønsket om genopretning af den danske velfærd – og sige klart nej til en stigende ulighed.

- Vi ser en udvikling, hvor politiske reformer svigter de svage og sårbare i samfundet. Vi ser også en offentlig sektor, som er udfordret af løbende krav om besparelser og effektiviseringer. Noget, der gør det sværere at levere ordentlig velfærd, siger HK’s formand Kim Simonsen:

- Derfor skal der nyt fokus på fællesskabet og på de danske værdier om solidaritet og sammenhængskraft. Og kampen for et nyt fællesskab må aldrig blive til en konkurrence mellem den private og den offentlige sektor. De er hinandens forudsætninger, og vi kan ikke drive et samfund uden en ordentlig offentlig sektor. Alle danskere har brug for en stærk offentlig sektor, understreger Kim Simonsen.

Stormøde for tillidsrepræsentanter i Odense 4. oktober
Det er en række lokale LO-sektioner, der nu går sammen med fagforbund som HK, 3F, FOA, Danmarks Lærerforening, BUPL og Dansk Socialrådgiverforening, om en række aktiviteter. Initiativet har fået navnet ”Danmark for Velfærd”, og der indkaldes i dag blandt andet til et stort landsdækkende topmøde for tillidsrepræsentanter 4. oktober i Odense Congress Center.

- Jeg håber, at rigtig mange af HK’s dygtige tillidsrepræsentanter tager med til stormødet, så de sammen med andre tillidsrepræsentanter kan samle kræfterne til aktiviteter for mere og bedre velfærd. Sammen har vi stor slagkraft, og vi har også et ansvar for de svagest stillede i samfundet, siger Kim Simonsen.

Ideer til lokale aktiviteter i hele landet
HK’s formand lægger også vægt på, at det er lokale initiativer og aktiviteter, der skal bære det nye initiativ.

- Lokalt rundt om i landet ved man bedst, hvad der er rigtigt at gøre. Men mit håb er, at rigtig mange tillidsrepræsentanter vil få ideer med hjem fra stormødet til gode lokale aktiviteter i kampen for at få genoprettet velfærden, siger Kim Simonsen.

HK’s tillidsrepræsentanter vil snarest modtage invitationer til stormødet i Odense med detaljerede oplysninger om tid og sted.

Bag initiativet ”Danmark for Velfærd” står LO Hovedstaden, LO-Fyn, LO-Aarhus, LO-Randers, LO-Aalborg, LO-Vest, HK, 3F, FOA, Danmarks Lærerforening, BUPL, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Magisterforening, PROSA og Uddannelsesforbundet. Initiativet er åbent for andre faglige organisationer. Der ventes flere med i samarbejdet.

Læs mere på Facebook her

Danmark for velfærd - HK Fagforening