”Flying Tiger har gjort noget genialt her”

31. august 2017  |  HK Handel  |  Louise Toftebjerg Sjørvad

Som voksen ufaglært kan det være en stor overvindelse at gå på skolebænken for at blive faglært. Men i Flying Tiger Copenhagen har de nu gjort det markant nemmere for deres ufaglærte at blive faglærte – og tilmed også mere trygt.

Arkivfoto: Karin Meldgaard

Hvem kan gå fra ufaglært til faglært?

• Du skal være fyldt 25 år og være ansat inden for butiksoverenskomstområdet.
  • Du skal have mindst fire års relevant erhvervserfaring inden for detail og have været ansat i virksomheden i de seneste to år.
  • Du skal arbejde i en virksomhed med en overenskomst, der giver mulighed for kursusforløbet.
  • Du skal opnå merit til, hvad der svarer til minimum 3/4 af den praktiske del.

Hvad skal der til, for at man får en 60-årig ufaglært til at blive faglært? I Flying Tiger Copenhagen har de haft held med at tilbyde de ufaglærte at følge samme skoleforløb, som kædens butikselever følger på lukkede hold kun for elever fra firmaet.

Umiddelbart virker det måske ikke som den store forskel, men som voksen ufaglært, der gerne vil uddanne sig, kan det være en meget stor barriere at følge et hold, hvor de andre elever er markant yngre end en selv og kommer fra forskellige butikker. På Flying Tiger Copenhagen’s samlede hold er de andre elever også yngre, men der vil som regel også være 2-3 andre ufaglærte med. Og når både elever og ufaglærte kommer fra samme butikskæde, bliver det ovenikøbet også mere trygt for de ufaglærte at begynde.

HR-manager i Nordeuropa Per Tejlmand har fulgt det første hold tæt, og han er meget begejstret for forløbet:

– I begyndelsen var vi lidt bekymrede for, hvordan det skulle gå, når vi satte en ufaglært på 60 år sammen med unge elever, der kommer lige fra handelsskolen. Men det der miks af unge og ældre har simpelthen været så godt, siger han og fortæller, at der blandt de tidligere ufaglærte i kæden nu blandt andet er to, der er blevet butikschefer.

Vigtigt at få et fag

Som ufaglært butiksmedarbejder kan man med op til 15 ugers uddannelse blive faglært og dermed få ekstra rettigheder, højere løn og også ruste sig bedre til fremtidens jobmarked.

Når man med en relativt simpel manøvre gør det markant nemmere og meget mere trygt for de ufaglærte at få en uddannelse, så kan vi kun bakke op om det.
- Kim Jensen, faglig chef i HK Handel

I Flying Tiger Copenhagen følger de ufaglærte medarbejdere butikselevernes 8 ugers skoleforløb fordelt over to år på Detaildivisionens skole, Viden Djurs. De 8 ugers uddannelse styrker ikke kun medarbejderne, men gør dem også til et større aktiv for butikkerne, så butikskæden opfordrer de medarbejderne til at tage uddannelsen, fortæller HR-manager Per Tejlmand:

– Medarbejderne får et fag at tale, vurdere og tage en beslutning ud fra. For eksempel får de en dybere forståelse for vareplaceringsteknikker, og hvad det vil sige at lave lokal markedsføring. Tidligere har de måske haft en holdning til, hvad man skulle gøre, men de har ikke vidst hvorfor, siger han.

HK Handel: Alle kæder bør gøre det samme

Faglig chef i HK Handel Kim Jensen arbejder nu på, at andre kæder, der også har samlede elevhold, bliver inspireret af Flying Tiger Copenhagen:

– Flying Tiger har jo gjort noget helt genialt her. Det er virkelig vigtigt, at alle vores medlemmer efter- og videreuddanner sig. Så når man med en relativt simpel manøvre gør det markant nemmere og meget mere trygt for de ufaglærte at få en uddannelse, så kan vi kun bakke op om det.

– Det er oplagt, at andre, der har samlede firmahold med elever, gør det samme. Det er noget, vi vil tage med os rundt til de andre butikskæder og anbefale, at alle andre gør. Det må være i alles interesse at løfte medarbejdernes uddannelsesniveau, siger Kim Jensen.

Se her, hvordan du kan gå fra ufaglært til faglært

Godt at vide, hvis du vil gå fra ufaglært til faglært

• Du gennemfører uddannelsen i arbejdstiden med op til 15 ugers uddannelse.
  • Du kan få betalt uddannelsen til faglært med fuld løntabsgodtgørelse.
  • Du får dækket udgifter til gebyr og materialer.

Efteruddannelse Job og uddannelse Uddannelse Udvikling Elev