Løntabu lægger låg på lønsnak - Tal åbent om din løn

03. september 2017  |  HK Privat  |

Flertallet vil gerne tale om løn med kollegerne, men meget få gør det, viser helt nye tal. Gør op med tabuet, lyder opfordringen fra HK/Privat.

Mia Simonsen er ansat hos en privat tandlæge

- Jeg synes, det er vigtigt, at folk får snakket om det, så vi kan blive bedre til at forhandle løn, siger Mia Simonsen, der ikke er bange for at fortælle, hvad hun tjener.

Egentlig er der tale om et kæmpe paradoks beskrevet med to tal sort på hvidt. Helt nye tal fra en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Epinion blandt mere end 1.200 medlemmer af HK/Privat viser nemlig, at 67 procent af de adspurgte går ind for åbenhed i forhold til at tale om løn på deres arbejdsplads. Men samtidig svarer 73 procent, at de ikke taler med kollegerne om, hvad de får i løn.

Med andre ord vil et stort flertal faktisk gerne tale om løn med kollegerne, men gør det ikke. Det er et stort problem, for det gavner kun arbejdsgiversiden, at medarbejderne ikke taler åbent om deres løn, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

- Kom i gang og tal med kollegerne om jeres lønninger. Hemmelighedskræmmeriet er kun til fordel for den leder, du skal forhandle din løn med. Samtidig afliver I alle myter og hvisken i krogene, når der er åbenhed om lønnen, siger han.

- At få tallene frem i lyset er den nemmeste og mest effektive metode til at sikre lige løn for lige arbejde. Når I ved, hvad I hver især tjener, er det sværere for arbejdsgiverne at presse lønniveauet ned., siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Mia bryder løntabuet
Fagforeningen opfordrer medlemmerne til at bryde løntabuet, og en af dem, der står frem med sin lønseddel, er den 37-årige tandklinikassistent Mia Simonsen, der er ansat hos tandlæge Raili Jeppesen i Rødovre.

- Jeg synes, det er vigtigt, at folk får snakket om det, så vi kan blive bedre til at forhandle løn. Det ikke som sådan noget, man snakker om, og det er ærgerligt, siger hun.

For Mia Simonsen er det svært at finde en årsag til, hvorfor lønsnak er så tabubelagt. Hun gætter på, at det skyldes, at folk ikke har lyst til at vide, hvor godt eller skidt de egentligt har det, og derfor bare ikke snakker om det. Men hun mener, at det er en vigtig viden at dele.

- Jeg har ikke selv brugt viden om en kollegas lønforhold til en lønforhandling, men jeg har givet den viden videre til andre, der har været uddannet i lige så lang tid som jeg selv og har nogle af de samme ansvarsområder, så de kunne forhandle løn ud fra det, siger hun.

Viden om lønniveauet virker
Tal fra den nye undersøgelse viser da også, at omtrent 80 procent mener, at viden om, hvad deres kolleger tjener, er et godt redskab, når de selv skal forhandle løn. Af samme årsag laver HK/Privat en omfattende lønstatistik hvert år. Senest bidrog cirka halvdelen af medlemmerne med deres lønoplysninger til lønstatistikken. I løbet af efteråret skal der laves en ny statistik.

Men undersøgelsen viser også, at der skal arbejdes med mentale barrierer på begge sider af forhandlingsbordet. 32 procent af de, der ikke taler med kollegerne om, hvad de hver især får i løn, angiver ”det bliver anset som upassende blandt medarbejderne i virksomheden”, som grund. 34 procent svarer, at ”det bliver anset som upassende af ledelsen i virksomheden”. Og hver tiende mener, at det er direkte pinligt at tale om løn.

- Det viser, at der er en ærgerlig tendens til, at det er forkert at tale om løn. Den kultur skal der gøres op med. Som fagforening kan vi blandt andet hjælpe med lønstatistik, men det seje træk skal tages af kollegerne på de enkelte arbejdspladser. Og vi støtter op med alt, hvad vi kan fra HK/Privats side, siger Simon Tøgern.

Løn