Arbejdstilsynet får bedre værktøj til at sikre ordentligt psykisk arbejdsmiljø

04. september 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Nye regler fra beskæftigelsesministeriet giver Arbejdstilsynet ret til at gennemføre samtaler med medarbejderne, uden at chefen lytter med.

Fremover har Arbejdstilsynet ret til at gennemføre samtaler med medarbejderne om det psykiske arbejdsmiljø på virksomheden, uden at en leder overvåger samtalen.

Det er resultatet af en ny regelændring, som beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) netop har besluttet.

Marianne Vind, næstformand for HK/Privat, er meget positiv overfor ministerens beslutning.

- Det er absolut godt nyt for det psykiske arbejdsmiljø, at medarbejderne ikke skal overvåges af chefen, når de taler med Arbejdstilsynet om det psykiske arbejdsmiljø.

Alle kan sige sig selv, at medarbejdere kan føle sig tvunget til at holde ting for sig selv, når chefen lytter med, siger hun.

Samtidig kan Arbejdstilsynet også træffe afgørelser om krænkende handlinger, hvis de udgør en risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.

chefen

- Det er et godt initiativ, som har et stort potentiale for at forebygge mobning og de belastninger, det kan medføre. Cirka 12 procent af alle medarbejdere er fortsat udsat for mobning i Danmark, og det har desværre ikke ændret sig i mange år, siger Marianne Vind.

Hun påpeger dog også, at de markante forringelser i Arbejdstilsynets budget, som de senere år har budt på, kan spænde ben for tiltaget.

- Man kan frygte, at Arbejdstilsynet slet ikke har folk til at gennemføre de uovervågede samtaler på grund af besparelserne. Det vil vi følge meget nøje, siger Marianne Vind.

Ifølge LO har Arbejdstilsynet brug for et løft på 80-90 millioner kr. årligt, hvis beskæftigelsesministeren vil gøre alvor af sine ambitioner om at forbedre danskernes arbejdsmiljø. I stedet lægger regeringen endnu en gang op til massive besparelser på næste års finanslov. Ifølge avisen.dk er der planer om at skære op til 28 procent af medarbejderstaben over de næste seks år.

Problemer med login?

Log ind med NemID