Kære DF: Vis os, at I mener det. Red velfærden!

04. september 2017  |  HK Service Hovedstaden  |

For blot tre måneder siden stod Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, skulder ved skulder med Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen. Anført af 3F’s formand Per Christensen, skulle der én gang for alle gøres op med regeringens drøm om at øge pensionsalderen. Projektet lykkedes, til gavn for rigtig mange danske lønmodtagere. Tak for det!

René Knudsen

Nu er regeringen så småt ved at være tilbage fra ferie, hvor man med vupti-udregninger og lidt blå-talmagi, er nået frem til et finanslovsudspil, som ikke alene delvist er u-finansieret, men som med et trylleslag vil øge uligheden i Danmark mere end nogen tidligere reform har gjort det. Det er historisk.

Regeringen forsøger at overbevise danskerne om, at det er de lavestlønnede, som relativt set får de største skattelettelser – særligt HK’erne, må man forstå. Desværre er regeringens udregninger i bedste fald misvisende, i værste fald direkte manipulerende. Går man regnestykket igennem viser det sig – uden skyggen af tvivl – at helt almindelige lønmodtagerne står til den mindste skattelettelse. Til gengæld må man undre sig over, hvor regeringen har tænkt sig at finde finansieringen. Ved at skære i SU’en? På skolerne? Børnehaverne? Hospitalerne? Ældreplejen?

Alene fjernelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget, nedsættelsen af registreringsafgiften, ophævelsen af udligningsskatten og fri telefon koster 7,8 mia. kr., og kommer ikke lønmodtagerne til gode. De kunne være brugt meget, meget bedre på at styrke vores fælles velfærdssystem, som længe har været presset i bund.

Lige meget hvilken del af velfærdssamfundet som denne gang må bukke under for, at landets rigeste kan få en lidt billigere Mercedes eller måske en ny sportsvogn, er det lønmodtagerne som betaler regningen. Hvis vi ikke passer på, ender vi med at stå tilbage med et samfund, hvor kun dem med de højeste indtægter har råd til at gå til lægen, komme på hospitalet, sende sine børn i daginstitutioner og leve et værdigt otium.

Så kære Dansk Folkeparti – vis os, at I ikke er klar til at sælge ud af vores velfærdssamfund, og at I ikke er villige til holde hånden over Lars Løkke for enhver pris.