Digital champion og digitale assistenter

06. september 2017  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Som digital champion har Nickolaj Hansen fået tilføjet en funktion med elementer af superbruger, formidler, tovholder og implementør.

Nickolaj Hansen er en af dem, der har fået tilføjet en ny titel efter, at Københavns Kommune har sat ekstra fokus på digital styrkelse og tværgående sparring mellem de forskellige forvaltninger.

Som repræsentant for afdelingen ”Betaling & Kontrol” i Kultur- og Fritidsforvaltningen er han blevet digital champion. Det betyder, at han sidder i netværk med godt 20 andre champions og skal være lokal motor ved nye digitale projekter i forvaltningen.

- Netværket bliver involveret tidligt i et projekt, så vi kan forstå det, og så er vores opgave at udbrede og formidle den forståelse til vores kolleger.

Nickolaj Hansen er også en væsentlig brik, når der startes nye projekter inden for det digitale område i ”Betaling & Kontrol”, og når projektledere og idemagere fra andre forvaltninger har initiativer, de skal have sparring omkring.

- For eksempel overvejede vi, om den såkaldte hologram-teknologi (en virtuel person bliver beamet frem, så han ser virkelig ud, red.) kunne bruges hos os som en ny måde at formidle på. Og her var min tanke, at hologram-teknologien fx kunne bruges til at informere om gældsvejledning, fortæller Nickolaj Hansen.

Min usynlige kollega

”Betaling & Kontrol” har flere projekter, som skal munde ud i digitale assistenter. Det seneste projekt handler om behandling af indkomne mails.

- Vi bruger rigtigt meget tid på manuelt at gennemgå de mange mails, vi modtager. Men groft sagt er det vel spild af ressourcer, at jeg ikke bruger al min tid på de opgaver, jeg er bedst til. Via machine learning kan vi få en digital assistent, som hele tiden lærer og løbende bliver bedre til eksempelvis at sortere mails.

Den digitale assistent vil på sigt frigive ressourcer til afdelingen, og derfor mener Nickolaj Hansen, at man skal betragte den digitale assistent som en ekstra kollega.

- Man kan se det som, at vi har fået en usynlig kollega på kontoret. For den digitale assistent vil bruge få minutter på en opgave, som vil tage os markant længere tid at udføre.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK