Lægesekretærer er på barrikaderne

06. september 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lars Friis

Følgerne af Sundhedsplatformen har i den grad øget lægesekretærernes synlighed. Tillidsrepræsentanter har sendt en fælles appel til politikerne.

Udsigt til massefyringer i Region Hovedstaden har mere end nogensinde tidligere sat lægesekretærfaget på mediedagsordenen. Lægesekretærerne har i den seneste uge medvirket i adskillige artikler, video- og radioindslag, og de får i stigende grad opbakning fra politikere og andre faggrupper i sundhedsvæsenet. Der er bragt artikler i blandt andet Ekstra Bladet, Dagbladet Roskilde og avisen.dk, hvor lægesekretær Jannie Sjøntoft stiller sig uforstående over for udsigten til nedlæggelsen af lægesekretærstillinger:

- Det er vanvittigt. Vores faglighed bliver fuldstændigt negligeret, som om vi ikke har et begreb om, hvad vi foretager os.

I strømmen af indslag har et brev med en række konkrete kritikpunkter uberettiget fået lidt mindre opmærksomhed. I Region Hovedstadens Psykiatri, hvor Sundhedsplatformen senest er implementeret, nemlig 19. maj 2017, har 15 tillidsrepræsentanter markeret sig med en fælles appel til både regionsrådet og sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V).

Gevinstrealisering på forkert grundlag

I udtalelsen beklager tillidsrepræsentanterne, at politikernes håb om den såkaldte "gevinstrealisering" bygger på en fejlagtig opfattelse af hverdagen i psykiatrien, nemlig at lægesekretærernes primære opgave er at skrive journaler.

- Lægesekretærerne varetager også efter indførelsen af Sundhedsplatformen i maj 2017 opgaver, der retter sig mod patienter, ansatte, personaleadministration, logistik, registrering, kvalitetssikring, dataudtræk, understøttelse og ensretning af arbejdsgange, organisering af patientbehandling, koordination med interne og eksterne samarbejdspartnere samt andre sundhedsadministrative opgaver, skriver de blandt andet.

Mindre tid til patienterne

De appellerer til, at man "samfundsøkonomisk" kigger på anvendelsen af sundhedsvæsenets personaleressourcer, ikke mindst på forholdet mellem behandlertid og administrativt arbejde hos sundhedspersonalet. I den forbindelse gør de opmærksom på, at der i øjeblikket er 50 ubemandede psykiaterstillinger i Region Hovedstadens Psykiatri, hvilket – underforstået – gør det til en dårlig idé at overføre mere administrativt arbejde til denne faggruppe.

Tillidsrepræsentanterne udtrykker på den baggrund bekymring for, at den udmeldte besparelse i psykiatrien på op til 59 årsværk kan komme til at belaste sundhedspersonalet med administrative opgaver, der betyder "mindre tid til de svære samtaler, til medicinhåndtering, diagnosticering, pleje og rehabilitering."

- I sidste ende betyder det, at risikoen for at begå fejl øges – og at patientsikkerheden mindskes, skriver de i brevet til regionsrådet og sundhedsministeren.

Lavere aktivitet betyder tab på mange millioner

Søndag 3. september 2017 kunne Politiken afsløre, at aktivitetsnedgangen i kølvandet på Sundhedsplatformen kan betyde, at Region Hovedstaden mister 430 mio. kr. fra den statslige pulje til meraktivitet. Mens de øvrige fire regioner har haft en stigning i aktiviteten i først halvår af 2017 på 0,3 procent, har der på Region Hovedstadens hospitaler været et fald på 5,7 procent, svarende til en omsætningsnedgang på 618 mio. kr.

Dertil kommer ifølge Politiken, at færre patienter fra andre regioner koster Region Hovedstaden et trecifret millionbeløb i manglende indtægter.