Byrådet har fået klar besked fra HK

11. september 2017  |  Østjylland  |

Fællestillidsrepræsentanterne i Aarhus Kommune har afleveret et klart budskab til politikerne i byrådet om besparelser på administrationen. Uden HK’erne vælter korthuset, lyder det.

Byrådet har fået klar besked fra HK

Fra venstre: Hanne Vinther, Ole Sønderup, Lasse Dahl og Helle Rix

Siden januar er politikerne i Aarhus blev mødt af en venlig hilsen fra HK, når de har sat sig til rette i stolene i byrådssalen.

- Vi har lavet flyers, hvor vi fortæller politikerne, hvad en HK egentlig laver. HK’erne ansat i administrationen laver rigtig mange ting, der er borgernære, og derfor får det store konsekvenser, hver gang politikerne svinger sparekniven over administrationen, fortæller Hanne Vinter, der er fællestillidsrepræsentant i Kultur- og Borgerservice.

HK Kommunal Østjylland har gennem længere tid arbejdet med budskabet ’Uden HK’ere vælter korthuset’, men for at være sikker på at budskabet nåede frem til politikerne inden dette års budgetforhandlinger, besluttede fællestillidsrepræsentanterne at blive helt konkrete.

- Vi har mødt stor opbakning fra kollegaer i hele kommunen til at stå frem og fortælle politikerne, hvad de laver, som en del af administrationen. Derfor har vi kunne aflevere en fortælling til alle byrådsmøderne siden januar, siger Lasse Dahl, FTR i Sundhed- og Omsorg.

HK’s flyers er da heller ikke gået helt ubemærket hen.

- Vi har fået flere kommentarer fra politikerne. De fleste positive. En har dog frabedt sig at få flere, men vi synes nu, at det er vigtigt at alle politikere ved, hvad de enkelte faggrupper laver i kommunen, inden politikerne vedtager budgettet. For hvordan skal politikerne vide, hvilke konsekvenser deres beslutninger får, hvis de slet ikke ved, hvad det er for opgaver, de spare på? spørger Ole Sønderup, FTR i Børn- og Unge.

Budgetforhandlingerne er ved at gå i gang og derfor stopper HK med at udlevere flyers til byrådsmøderne. Men budskabet om, at HK’ere i administrationen laver mange borgernære ting, er stadig på dagsordenen.

- Vi har inviteret politikerne til et debatmøde den 10. oktober. Her vil vi gerne tale med dem om, at en HK’er i administrationen blandt andet også er de kollegaer, der sidder i borgerservice og eksempelvis laver pas og kørekort. Det er kollegaer, der sørger for at ældre og handicappede kan få en kørestol eller rollator. Det er dem, der sørger for, at børnefamilierne får tilbudt en daginstitutionsplads og at de ledige kommer i beskæftigelse. Og det er dem, der sørger for, at kommunens ansatte får løn. Bare for at nævne nogle af de opgaver vi har. Derfor vil vi meget gerne have dem til at forholde sig til konsekvenserne ved at spare på administrationen, siger Helle Rix, FTR for Social- og beskæftigelsesafdelingen.

I forbindelse med budgetforhandlingerne vil politikerne også modtage en lille hilsen fra fællestillidsrepræsentanterne.

- De får lidt sødt til ganen fra os, så de ikke går sukkerkolde under forhandlingerne og glemmer hvad vi HK’ere laver, siger Lasse Dahl.

Politik

HK ØSTJYLLAND