Jesper hjalp sine kolleger til rigtig fritvalgspension

12. september 2017  |  Midt

I de fleste landsoverenskomster er der aftalt en fritvalgsordning, hvor du som medarbejder opsparer pt. 2,7% af lønnen. Desværre oplever flere, at der ikke beregnes pensionsbidrag af beløbet, som der ellers skal. Det fik tillidsrepræsentant Jesper Rahbek rettet op på for sine kolleger.

Jesper Rahbek

- Det er en god følelse at gøre en forskel for sine kolleger, siger Jesper Rahbek der er TR hos Sykes i Odense.

Hvis du vælger at få din fritvalgsordning udbetalt sammen med din løn, når du holder ferie eller fridage, så skal du være opmærksom på, om din arbejdsgiver beregner pensionsbidrag af beløbet.
At det ikke altid er tilfældet opdagede Jesper Rahbek, der er tillidsrepræsentant i den internationale servicevirksomhed Sykes Enterprises Denmark i Odense:

Da Jesper kontaktede virksomhedens lokale ledelse viste det sig, at lønmedarbejderen administrerede efter en vejledning fra arbejdsgiverforeningen Dansk Industri (DI). Vejledningen var flere år gammel og oplyste, at der ikke skulle beregnes pensionsbidrag af udbetalte fritvalgsbeløb.

- Efter kontakt til DI har arbejdsgiverforeningen erkendt, at deres vejledning til virksomhederne ikke er blevet opdateret, og at der skal betales pensionsbidrag af udbetalte fritvalgsbeløb, fortæller Anders L. Andersen, der er faglig konsulent i HK Privat Midt.

Synlig succes for tillidsrepræsentanten

Hos Sykes blev fritvalgsproblemet løst, og i samarbejde med den lokale ledelse i Sykes har Jesper Rahbeks aktion nu medført, at han og kollegerne i Odense har fået efterbetalt pensionsbidraget af de udbetalte fritvalgsbeløb. Der er 65 ansatte i Sykes, så det er en vigtig og synlig succes for tillidsrepræsentanten*:

Det er en god oplevelse at kunne hjælpe sine kolleger til den rigtige løn. Mine kolleger kan se, at jeg som tillidsrepræsentant kan gøre en meget konkret forskel

fortæller Jesper, der har været tillidsrepræsentant i ca. ét år.

For Jesper selv betød afklaringen, at han fik flere kroner til pensionsopsparingen. Beløbet er beregnet som 12% af de fritvalgsbeløb, som Jesper i en periode ikke havde fået udbetalt pensionsbridrag af. De 12% dækker over både arbejdsgivers pensionsbidrag på 8% og Jespers egetbidrag på 4%, idet arbejdsgiver hæfter for begge andele, når der er tale om en efterregulering, som arbejdsgiver er årsag til.

* Ikke alle ansatte havde penge til gode, da de havde valgt at få pengene sat ind på deres pensionsordning, frem for at få dem udbetalt. Der beregnes ikke pension af beløbet i den situation.

Et godt råd: ”Tjek din lønseddel – eller spørg HK Midt”

HK Midt og Anders L. Andersen har oplevet flere og lignende sager som hos Sykes. Han har derfor et godt råd klar til medlemmerne:

Tjek din lønseddel, når der udbetales beløb fra opsparingen og vær opmærksom på, at der kan være lidt forskelle på fritvalgsordningerne fra overenskomst til overenskomst. Husk samtidig, at medarbejderne i HK’s afdelinger er klar til at tjekke din lønseddel igennem, hvis du ønsker det. Så kontakt os endelig, hvis du gerne vil være helt klar på reglerne, inden du henvender dig til ledelsen, lyder opfordringen.

Pension Løn

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele