Kommunerne masserer tallene for sygefravær

13. september 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Antallet af sygedage svinger betydeligt fra kommune til kommune, viser statistikkerne. Tallene siger imidlertid ikke meget om det reelle sygefravær, vurderer HK Kommunal, der blandt andet peger på, at lavere fravær i nogle kommuner skyldes, at de fyrer de syge.

I sjællandske kommuner som Glostrup, Herlev og Slagelse har de ansatte 50 procent mere sygefravær end i jyske kommuner som Lemvig, Esbjerg og Himmerland. Der er tilsyneladende i det hele taget store forskelle på, hvor meget sygefravær, der er i de enkelte kommuner. Det viser i hvert fald en kortlægning, Ugebrevet A4 har foretaget på baggrund af tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL).

I HK Kommunal vurderer næstformand Mads Samsing imidlertid, at tallene ikke siger meget om hverken reelt sygefravær eller arbejdsmiljø. Han peger på, at en stor del af de kommunale HK’eres sygefravær skyldes stress.

- Der stor forskel på, hvordan kommunerne arbejder med den udfordring. Et højt tal kan godt være et positivt tegn på, at problemer bliver taget alvorligt. Så jeg synes, at man skal passe på med at drage alt for nagelfaste konklusioner på baggrund af de rå tal, siger Mads Samsing.

Fyringer er syg kultur

Mads Samsing

Omvendt kan et lavt sygefravær i nogle kommuner ifølge Mads Samsing skyldes, at de skiller sig af med syge ansatte.

- Der er nogle kommuner, der er gode til at håndtere sygefravær. I andre kommuner er der begyndt at være en tendens til, at man hurtigere skiller sig af med medarbejdere, der har for højt sygefravær. Men hvis man fjerner de syge i stedet for at gøre noget ved sygefraværet, er det en syg kultur, man har, mener HK Kommunals næstformand.

Målehelvede giver skjult sygefravær

Det skjulte sygefravær kan også handle om, at en sygemelding eksempelvis bliver noteret som en hjemmearbejdsdag.

- Mange ledere bliver målt på at nedbringe sygefraværet. Så for at få deres resultatløn, så bliver de kreative med noteringerne. Det er en del af hele det målehelvede, som det offentlige bliver udsat for, lyder det fra Mads Samsing, der fortsætter:

- Nogle steder gør man alt, hvad man kan, for at skjule sygefraværet. Det er også en del af forklaringen på, hvorfor tallene er så forskellige. Man hænger altså nogle kommuner ud på falske præmisser, hvis man kun kigger på de rå tal.

Psykisk arbejdsmiljø Stress Sygdom

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt