Ledige bliver stadig oftere overladt til sig selv

13. september 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Kommunerne har skruet kraftigt ned for tilbud om kurser, praktikophold og andre indsatser, der kan hjælpe arbejdsløse i jagten på arbejde. Investeringer i jobindsatsen betaler sig, mener HK Kommunal, der også efterlyser mindre rigide regler for brug af uddannelsestilbud.

Arbejdsløse på dagpenge får i langt mindre omfang end tidligere tilbud, der kan bringe dem tættere på arbejdsmarkedet. Det gælder, hvad enten det drejer sig om forløb med vejledning, opkvalificering, virksomhedspraktik, løntilskud eller jobrotation. Det skriver Ugebrevet A4 på baggrund af en opgørelse foretaget af LO.

I 2010 blev de mest effektive aktiveringsforløb brugt i godt 281.000 tilfælde, mens der bare var 172.000 forløb i 2016. Det svarer til et fald på cirka 39 procent. Også den gennemsnitlige varighed af aktiveringsforløbene er faldet - fra 12,5 uger i 2010 til 6,1 uger i 2016.

Opkvalificering virker

I HK Kommunal betegner næstformand Mads Samsing udviklingen som bekymrende og som ude af trit med almindelig sund fornuft.

- Faldet i aktiverende indsatser for ledige på næsten 40 procent kan kun til dels forklares med udviklingen i ledigheden, der er faldet med 28 procent i perioden. Kommunerne har med andre ord skruet noget ned for den aktive arbejdsmarkedsindsats. Det kan gøres bedre, for vi ved, at uddannelse og anden opkvalificering virker for rigtigt mange, siger Mads Samsing.

Aktiv indsats gavner bundlinjen

Derudover er det ifølge HK Kommunals næstformand en dårlig forretning for kommunerne at nedprioritere indsatsen.

- Vi har gennem et stykke tid fået vished for, at de kommuner, der aktivt har investeret i beskæftigelsesindsatsen, har fået helt konkrete gevinster ud af anstrengelserne. Udover at få folk ud på arbejdsmarkedet kan det simpelthen kunnet betale sig rent økonomisk at gøre en aktiv indsats for såvel kontanthjælpsmodtagere som forsikrede ledige, lyder det fra Mads Samsing.

Også de nuværende aktiveringsregler medvirker til, at mange ledige bliver ladt i stikken, når det gælder aktivering. Det gælder for eksempel 56-årige Conny Nørgaard Laursen, der via sit arbejde som køkkenassistent i mere end tolv år har fået slidt knoglerne i begge sine hofter op. Ikke desto mindre fik hun ifølge Ugebrevet A4 afslag på at tage et erhvervskørekort.

Rigide regler

Afslaget bunder i den regel, der fastslår, at hun ikke har ret til seks ugers selvvalgt uddannelse, fordi hun har været ledig i mere end 30 uger. Den regel udgør sammen med andre lignende paragraffer en uheldig hindring for beskæftigelsesindsatsen, mener Mads Samsing:

-  Den aktuelle tilgang til jobindsatsen binder i alt for høj grad beskæftigelsesmedarbejdernes mulighed for at kunne give de tilbud, der er relevante for den enkelte borger. Vi skal give plads til de ansattes faglighed, så de i højere grad kan tænke i helheder. Det er også blandt nogle af de indspark, vi i HK Kommunal har afleveret til ministeren i forbindelse med revisionen af beskæftigelsesloven.

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked Beskæftigelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK