Milliarder på spil: Høring om Skat i Folketinget

18. september 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I samarbejde med LO og FSR - Danske Revisorer sætter HK Danmark og HK Stat fokus på redningen af Skat med en høring i Folketinget den 11. oktober. Selv om der er blevet sat flere penge af til Skat, mangler der stadig penge til det nødlidende kontrolområde. Og der er milliarder på spil.

Kan man med et simpelt indgreb standse langt mere skattesnyd, sikre mere fair konkurrence for landets virksomheder – og samtidig skaffe milliarder i statskassen?  Ja. Ansæt flere varme skattehænder til især kontrol af de virksomheder, som vi ved snyder – udover de nødvendige investeringer i ny it med videre. Sådan har opfordringen igen og igen lydt fra både LO og HK.

- De seneste år er der afsat ekstra penge til at genoprette skattevæsenet. Der er godt, men et vigtigt hjørne er "glemt". De ekstra milliarder er øremærkede til blandt andet told, ejendomsvurderinger, inddrivelse og ny it. Men der mangler stadig et markant løft til kontrolområdet, siger HK Stat-formand Rita Bundgaard.

Skat vurderer selv, at 70.000 virksomheder årligt snyder, men der er kun folk til at tjekke 23.000 af dem. Ifølge Skats egne beregninger går samfundet hvert år glip af mindst 23 milliarder kroner (skattegabet). Alligevel er der med de senere års redningsplaner kun afsat meget lidt til ekstra kontrolområdet i Skat.

- Hvis en HK’er tjener op til 42 millioner ind til statskassen om året, så er det altså en god investering at ansætte nogle flere. Vi vil gerne vise politikerne, at man ved at skabe en bedre og langt mere rimelig kontrol kan få langt flere milliarder i statskassen, siger hun.

Flere ansatte – mindre snyd

Derfor har parterne i fællesskab indkaldt til høringen: MILLIARDER PÅ SPIL - Høring om Skats aktuelle krise og løsningsforslag til et bedre skattevæsen – råderum, ressourcer og regler.

HK Stat har sammen med LO og FSR bedt det uafhængige samfundsøkonomiske konsulenthus Højbjerre Brauer Schultz om at analysere, hvordan en nedbringelse af skattegabet konkret påvirker det finanspolitiske råderum – hvor mange penge, der er i statskassen - og resultaterne bliver lagt frem på dagen.

En række folketingsmedlemmer og skatteminister Karsten Lauritzen, samt direktør for De økonomiske Råd, John Smidt, har meldt deres deltagelse. Fra arrangørerne deltager LO-formand Lizette Risgaard, HK Stat-formand Rita Bundgaard, FSR-direktør Charlotte Jepsen og HK Danmark-formand Kim Simonsen.

Høringen finder sted i Provianthuset ved Christiansborg den 11. oktober klokken 13-15.30. Se programmet for høringen' Milliarder på spil'

Christiansborg

SKAT