Slagelse vil spare på ansatte i budget 2018

18. september 2017  |  Sjælland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Slagelse Kommunes budget 2018 har netop været i høring. HK Kommunal Sjælland er ikke fornøjet over budgetforslaget og foreslår ændringer.

Billede af lommeregner, penge og pen

De senere år har kommunens økonomi skrantet, og de administrativt ansatte har flere gange stået i første række, når politikerne har svunget sparekniven. Rapporter viser, at i 2010-2016 faldt antallet af HK-ansatte med 142,9 årsværk, mens antallet af akademikere i samme periode steg med 56,4 årsværk.

Sparer man yderligere på administrationen – altså de HK-ansatte, der i omkring 80% af tilfældene har direkte borgerkontakt – så må politikerne tage ansvar for deraf følgende serviceforringelser og længere sagsbehandlingstider. Og de må melde det klart ud til borgerne. Det er hovedessensen i et høringssvar, som Michael Rosenberg, formand for HK Kommunal Sjælland, og Lotte Spohr, fællestillidsrepræsentant for HK Klubben i Slagelse Kommune, har afsendt til Slagelse Byråd.

Michael Rosenberg og Lotte Spohr opfordrer til, at man kompetenceudvikler HK’erne frem for at afskedige dem og ansætte akademikere. Man kunne måske også mindske udgifterne til eksterne konsulenter. Desuden appellerer de til, at kommunen tilbyder et ordentligt arbejdsmiljø til de ansatte, og at man bevarer puljen til langtidssygdom.

På baggrund af budgetmaterialet vurderer HK Kommunal Sjælland, at reduktioner og besparelser er uundgåelige. I høringssvaret foreslår de, at politikerne udnytter andre muligheder end at spare på personaleområdet, når budgetpuslespillet skal lægges:

• Definition af kerneopgaven uden unødvendige og uhensigtsmæssige arbejdsgange.
  • Udnyttelse af den bevilgede lånemulighed.
  • Forhøjelse af skatten.
  • Udskydelse af alle anlægsarbejder.
  • Genindførsel af byggesagsgebyrer.
  • Genindførsel af dækningsafgift.

Læs hele høringssvaret om budget 2018 til Slagelse Kommune

Læs også: Ingen velfærd uden administration

Kommunal Politik

Problemer med login?