HK'ere og andre kommunalt ansatte arbejder gratis

20. september 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hver anden ansat i en kommune eller region tager ofte fritiden i brug for at kunne udføre jobbet tilfredsstillende.

Når jobkonsulenter, HR-medarbejdere, socialformidlere og andre ansatte i kommuner og regioner har stemplet ud fra arbejdspladsen og ind i hjemmet, sker det ofte, at de efterfølgende lige skal have noget arbejde fra hånden. Med andre ord lægger mange medarbejdere timer uden for arbejdstiden for at udføre jobbet.

Omtrent hver anden ansatte bruger mindst hver uge tid uden for arbejdstiden for at sikre, at de kan løse deres arbejdsopgaver ’i en ordentlig kvalitet’.

Det er konklusionen i en ny undersøgelse, Megafon har udført for HK Kommunal, Danmarks Lærerforening, Dansk Sygeplejeråd og andre organisationer for kommunalt og regionalt ansatte samlet i Forhandlingsfællesskabet, der repræsenterer mere end en halv million medarbejdere.

Få arbejder aldrig gratis

For den anden halvdels vedkommende bliver der også arbejdet i fritiden. Det sker bare ikke så ofte: 17 procent svarer, at de bruger tid uden for arbejdstiden hver måned, mens 19 procent svarer ’sjældnere’. Kun hver tiende kommunale eller regionale medarbejder udfører aldrig arbejdsopgaver, der ligger uden for normal arbejdstid, viser undersøgelsen.

Tallene vidner ifølge socialpædagogernes formand, Benny Andersen, om en offentlig sektor, hvor kerneopgaven er under ekstremt pres, og han frygter, at det i sidste ende kan gå ud over borgerne.

Hos arbejdsgiverne genkender formanden for KL's løn og personaleudvalg, Michael Ziegler (K), ikke den tendens, der bliver tegnet i undersøgelsen.

- Det stemmer ikke med det billede, vi får i vores dialog med kommunerne, og vi har da heller ikke nogen sager om det. Hvis der er medarbejdere, der har svært ved at nå deres opgaver inden for arbejdstid, er det noget, der skal drøftes lokalt med deres nærmeste leder, siger Michael Ziegler i en skriftlig kommentar til Ritzaus Bureau.

Overenskomst Arbejdstid

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt