Lægesekretærer i markant protest

20. september 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |

Der var massiv støtte til lægesekretærerne foran regionsgården i Hillerød. Foto: Torben Nielsen

Med slogans som "Slut med at være de pæne piger" og "Vi er den røde tråd i den hvide verden" mødte Region Hovedstadens lægesekretærer tirsdag op til demonstration foran regionsgården i Hillerød. Det skete i protest mod udsigten til såkaldte "gevinstrealiseringer" og afskedigelse af op mod 140 lægesekretærer.

Det er bestemt ikke almindeligt at se lægesekretærer i en offentlig demonstration, men tirsdag eftermiddag var op mod 400 af dem samlet foran ved hovedindgangen til regionsgården i Hillerød. Under stor mediebevågenhed protesterede de mod udsigten til masseafskedigelser blandt lægesekretærer, og det skete forud for og samtidig med et møde i regionsrådet, hvilket gav anledning til alvorlige samtaler med flere regionspolitikere.

Miseren er til dels udløst af indførelsen af it-systemet under navnet "Sundhedsplatformen". Det indebærer nemlig, at lægerne skal bruge en stor del af deres arbejdstid på at registrere, rekvirere, dokumentere og planlægge.

- Det er opgaver, der burde varetages af det personale, der er uddannet i at administrere, nemlig lægesekretærerne, siger Winnie Axelsen, formand for HK Kommunal Hovedstaden, der i en tale til de forsamlede udtrykte stor forståelse for deres protest.

Aktiviteten er faldet med 5 procent

Ifølge Winnie Axelsen har Sundhedsplatformen desuden været medvirkende til, at Region Hovedstaden nu står til at miste 430 millioner kroner fra den statslige pulje til meraktivitet, fordi aktiviteten på Hovedstadens hospitaler er faldet med over fem procent efter indførelsen af it-systemet.

Protesten foran regionsgården var organiseret på ganske kort tid og ret spontant efter et møde 6. september blandt tillidsrepræsentanter for alle lægesekretærerne i HK Kommunal Hovedstaden. Det skete ud fra en erkendelse af, at mere afdæmpede meningstilkendegivelser hidtil ikke havde haft nogen effekt over for politikerne.

Bred opbakning til protest

Andre faggrupper har tidligere udtrykt en tilsvarende kritik, og samtlige 32 ledende lægesekretærer på Rigshospitalet underskrev sidst i august en udtalelse, hvor de udtrykte stor bekymring og betegnede tanken, om at lægesekretærernes ekspertise kan undværes, for "paradoksal".

Kort før protesten i Hillerød fik lægesekretærerne opbakning fra Overlægeforeningen:

- Vi ser desværre, at det har alvorlige konsekvenser, når regionen sætter lægerne til at løse opgaver, som lægesekretærerne varetog før. På flere områder behandler vi færre patienter end før og mister overblikket over behandlingsforløb. Derfor må regionen ændre kurs nu. Vi foreslår, at pressede afdelinger igen får mulighed for at ansætte lægesekretærer, så indførelsen af sundhedsplatformen ikke går ud over patienterne, udtalte Anja Mitchell, formand for Overlægeforeningen.

Demonstrationen i Hillerød blev blandt andet dækket af TV 2 Lorry (se indslag), Dagbladet Politiken, Avisen.dk og Arbejderen

Er du lægesekretær? Så følg med i DL's gruppe på Facebook!

Problemer med login?

Log ind med NemID