Menneskebiblioteket modtager HK Kommunals kulturpris

20. september 2017  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

HK Kommunals kulturpris, Jytteprisen, går i år til Menneskebiblioteket, der ikke bare har nytænkt begreber om bøger, udlån og biblioteker men også formidler viden om tolerance, fordomme og mangfoldighed på en helt ny måde.

”Udlån af bøger fra biblioteket er altid gratis og lånerkort udstedes af bibliotekaren ved skranken”.

Det kunne være en kedelig informationstekst taget fra et hvilket som helst bibliotek i Danmark, men forsættelsen viser, at det rummer så meget mere. ”Alle bøger der udgives af Foreningen Menneskebiblioteket medvirker frivilligt og ulønnet”!

Der er nemlig tale om Menneskebiblioteket

I sin opbygning og sprogbrug minder det på mange måder om et helt almindeligt bibliotek, men rummer alligevel så meget mere og tager biblioteksbegrebet til nye højder – og vidder.

Det er så smuk en tanke

Menneskebiblioteket og dets stifter, Ronni Abergel, modtager derfor HK Kommunals kulturpris – den såkaldte Jyttepris - på 10.000 kroner samt et flot keramikfad af Lone Pedersen.

Prisen blev overrakt på Bibliotekskonferencen d. 19.-20. september på Nyborg Strand, hvor HK Kommunals Biblioteksnetværk afholder konference.

Menneskebiblioteket er et sted hvor du kan låne mennesker, der repræsenterer grupper i samfundet, som ofte er udsat for fordomme, stigmatisering eller diskrimination.

Den tanke er så smuk, så nytænkende og så unik, at den fortjener en pris, lød det fra Mads Samsing, HK Kommunals næstformand.

- Det er netop ved at høre et menneske fortælle om sig selv og sin historie, at vi bliver klogere på andre og dermed forhåbentlig også klogere på os selv. Det kan bøger gøre, men Ronni og Menneskebiblioteket er gået et skridt videre og lader os tage rigtige mennesker ned fra hylden, så vi kan gå på opdagelse i og i dialog med de levende bøger.

Åbner bogdepot i Nordjylland

Ronni Abergel, stifter af Menneskebiblioteket og nu CEO for det verdensomspændende Human Library, siger om prisen:

- Det er en kæmpe anerkendelse for os at modtage kulturprisen, fordi anerkendelsen kommer fra de ansatte i den rigtige biblioteksverden. For man kan betragte os som et supplement til det normale bibliotek, der giver bibliotekerne en mulighed for at bringe sig selv i spil på en anderledes måde og være med til at skabe dialog, bygge bro og bidrage til en større forståelse mellem grupper i samfundet.

Ronni Abergel fortæller, at pengene fra prisen skal bruges til at åbne et nyt bogdepot i Aalborg, så Menneskebibliotek snart kan begynde at levere events til bibliotekerne i Nordjylland.

Om Menneskebiblioteket

Menneskebiblioteket blev skabt i 2000 i forbindelse med Roskilde Festival, hvor organisationen ”Stop volden” blev bedt om at lave et event, der handlede om dialog og forståelse. Det event blev udformet som et menneskebibliotek – og hermed var et nyt initiativ født. Menneskebiblioteket eller Human Library, som det også hedder, er nu en global organisation med filialer i cirka 70 lande.

Fakta om Jytte-prisen

HK Kommunal uddeler Jytteprisen hvert andet år som anerkendelse af en eller flere personer, der har gjort sig særligt bemærket på det kulturelle område, som har et skævt syn på verden, og som med hjerte og sjæl kæmper for sin sag.

Prisen er opkaldt efter Jytte Hansen, der i en årrække arbejdede på Frederikshavn Bibliotek og var primus motor i det biblioteksfaglige arbejde i HK/Kommunal.

Med kulturprisen følger en check på 10.000 kroner.

Udvalg af tidligere prismodtagere: Kirsten Westh, Peter Mygind, Leif Lørring, Truckerbiblioteket, Danmarks Blindebibliotek, Mikael Wiehe, Naser Khader, Leif. P. Jørgensen, Anker Jørgensen, Erik Clausen, Pia Raug, Tine Bryld, Jytte Abildstrøm

Skole, bibliotek og kultur

FAGFORENING