Opgraderinger i jobindsatsen giver nye afkast

20. september 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Stadig flere kommuner lykkes med at booste beskæftigelsesområdet. Senest har indsatsen mod ledighed båret frugt i Favrskov og Viborg.

I østjyske Favrskov Kommune er det i løbet af det seneste år lykkedes at få nedbragt antallet af kontanthjælpsmodtagere med 19 procent, mens landets resterende kommuner gennemsnitligt bare har nedbragt antallet med 10 procent.

I nabokommunen Viborg er det via nytænkning og et opgør med mange års målstyring på jobområdet lykkedes at få væsentligt flere unge i arbejde eller i uddannelse end tidligere.

Både Favrskov og Viborg Kommuner er en del af noget, der efterhånden ligner en trend, hvor kommuner investerer sig til medvind i jobindsatsen – og besparelser på budgettet til blandt andet kontanthjælp.

Investering giver afkast

En investering på 2,1 millioner kroner til ansættelse af flere sagsbehandlere og jobkonsulenter er ifølge formanden for Favrskov Kommunes arbejdsmarkedsudvalg, Erling Kvist Andersen (S), hemmeligheden bag, at kommunen har fået nedbragt antallet af kontanthjælpsmodtagere markant.

- Bedømt på vores egne tal er der ingen tvivl om, at investeringen har givet afkast. Vores mål var simpelt: Den enkelte sagsbehandler i Favrskov Kommune skulle have færre sager på bordet, så hjælpen til den enkelte borger dermed blev bedre målrettet. Og det er lykkedes, siger Erling Kvist Andersen til JP Aarhus.

God tid og engagement

I Viborg Kommune har et eksperiment med et nyt team kaldet ’Jobspor’ haft held til at hjælpe unge i arbejde med et vedholdende kærligt skub i ryggen. Mere konkret er en lille gruppe sagsbehandlere og jobkonsulenter blev rykket ud af rådhuset og sendt over gaden i de unges eget miljø.

Allerede nu er 21 kommet i ordinært arbejde, mens 63 er kommet i gang med en uddannelse. Det er langt bedre resultater end før, projektet blev sat i gang, skriver Viborg Stifts Folkeblad.

Jobspor-projektet har betydet, at man har gjort op med idéen om, at antallet af samtaler og ansøgninger skulle være et mål i sig selv. I stedet bliver de unge modtaget af mennesker, der har kaffe på kanden, god tid og engagement i den enkelte.

Social og beskæftigelse Beskæftigelse Organisering

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt