Arrangementer for chefer og ledere

25. september 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Tjek de aktuelle tilbud og kommende begivenheder, der er særligt interessante for dig - og måske også for dine medarbejdere.

Temadag for mellemledere: Lær at lede 360 grader

Vi gentager successen med en temadag for mellemledere om 360graders ledelse med ledelsesekspert Annette Klausen Bengtsson – denne gang i Odense. Så gik du glip af forårets populære seancer, får du en ny mulighed torsdag den 23. november.

Som mellemleder er du et centralt bindeled mellem topledelse og medarbejdere. Du skal kunne gå i dialog med toppen, orientere dem om problemer og sørge for at give dem overblik. Samtidig skal du medtænke medarbejdernes behov og kompetencer. Det kræver, at du har begge parters tillid og kan forholde dig neutral, motiverende og professionel. Og du skal kunne binde dét sammen, som foregår i din egen afdeling med arbejdet i andre afdelinger. Du skal ikke kun bygge bro mellem kulturer – men også skabe en kultur, der er åben for samarbejde.

Ved at balancere og orientere dig både op, ned, ind og på tværs placerer du dig tættere på de strategiske beslutninger og minimerer risikoen for at stå på sidelinjen uden indflydelse på de beslutninger, der træffes – og som du skal implementere.

På temadagen ‘360 graders ledelse – led op, ned, ind og på tværs’ lærer du at lede opad i din organisation – og resten af vejen rundt. Underviser er Annette Klausen Bengtsson, konsulent med speciale i mellemledere.

Læs evt. hendes artikel om Mellemlederens syv mest almindelige fejltrin her

• Hvornår: Torsdag den 23. november 2017, kl. 9.30–15.00.
  • Hvor: ”Fabrikken”, Lumbyvej 11, 5000 Odense C.
  • Pris: 500 kr. for medlemmer af Kommunal Chefgruppe.
  • Tilmelding: Senest den 9. november til chefgruppen@hk.dk

Fyraftensmøde med Leon Lerborg: Styringsparadigmer eller deromkring

FTF og OAO inviterer til fyraftensmøde med forfatter, filosof og ledelsesekspert Leon Lerborg. Han vil på vanlig underholdende vis føre deltagerne igennem ”styringsparadigmer og deromkring”. Afsættet er de styringsparadigmer, der har indgået i moderniseringen af den offentlige sektor siden starten af 1980’erne og frem til i dag. Navnlig ser Leon Lerborg nærmere på det hotteste paradigme netop nu: Samskabelse. Han vil også lægge vægt på at fortælle om alle de ”andre” forhold, der skal være på plads for, at styringsparadigmerne og deres tilhørende styringsredskaber kan virke efter hensigten.

Leon Lerborg i tre årtier arbejdet med ledelse og styring i den offentlige sektor: Som embedsmand i Finansministeriet; konsulent i Deloitte, KPMG og Capacent; direktør i Momentum og ledelsesudvikler på KIOL. Desuden har han været adjunkt, ekstern lektor og censor på alle landets universiteter og CBS, er forfatter til adskillige bøger, artikler, kronikker m.v. om ledelse og styring og i dag er indehaver af konsulentfirmaet Institut for Offentligt Styring.

• Hvornår: Den 8. november 2017
  • Hvor: FTF’s kantine, Niels Hemmingensgade 12, København K
  • Tilmelding: Til Charlotte Krog Nielsen, chni@ftf.dk senest den 1. november.
  • Deltagelse er gratis, men vær sød at melde afbud hvis du alligevel ikke kan bruge pladsen.

Send din kontorelev på elevkonference

Den 17.-18. november 2017 afholder HK Kommunal traditionen tro en stor, national elevkonference for administrative kontorelever i kommuner og regioner. Det sker på Hotel Christiansminde i Svendborg.

Temaet for konferencen er ”faglighed og netværk”. Kort fortalt handler det om betydningen af at have et godt netværk – i såvel et fagligt som i et socialt perspektiv. På konferencen vil der være et udbud af workshops og foredrag, som giver eleverne et fagligt indspark. De kan bl.a. høre oplæg om:

• Projektledelse
  • Præsentationsteknik
  • Grafisk facilitering
  • Fremtidens Kommune
  • Fagprøveskrivning

Evalueringer af tidligere elevkonferencer viser, at eleverne får et stort udbytte med hjem til arbejdspladsen og til deres videre elevtid. Derfor håber vi, at I vil opfordre jeres elever til at deltage.

Læs mere om konferencen her

Sæt kryds i kalenderen: HK Kommunals Chefkonference i marts 2018

Chefkonference

HK Kommunal afholder den traditionsrige to-dages Chefkonference den 15. –16. marts 2018 på Hotel Christiansminde i Svendborg. Hovedtemaerne bliver digitaliseringsbølgens krav til ledelse og de vilkår, der skal til for at lykkes godt som leder. Reserver kalenderen allerede nu.

Nærmere info om program og tilmelding kommer i løbet af efteråret, så hold øje med hk.dk/chefgruppen.

HK Kommunals chefer mødes med ledelseskommissionen

Bestyrelserne for HK Kommunals Chefgruppe og Socialpædagogernes ledersektion mødes den 9. oktober med formanden for ledelseskommissionen, Allan Søgaard Larsen. Her vil de bl.a. drøfte ledelseskommissionens 13 teser om offentlig ledelse.

Mødet er kommet i stand efter ønske fra lederne i HK Kommunal og Socialpædagogerne, som ikke er direkte repræsenteret i følgegruppen til kommissionen.

Arrangementer Ledelse Udvikling

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?