Det spørger I os om

25. september 2017  |  Sydjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I hvert nyhedsbrev bringer vi et udvalg af de mange gode spørgsmål, vores medlemmer stiller os for tiden. Sandsynligvis er noget af det også relevant for dig.

Jeg har været sygemeldt eller på barsel i sommerferien 2017 (perioden fra 1.5 - 30.09) – kan jeg få mine feriepenge udbetalt?

Dorthe Andersen, sagsbehandler:
Ja, efter lørdag den 30. september kan du søge om at få udbetalt løn svarende til 3 ugers ferie, hvis du har været lovligt feriehindret i hovedferien 2017. En lovlig feriehindring er for eksempel, hvis du har været sygemeldt eller på barsel.

Du kan søge om pengene gennem din arbejdsgiver eller på borger.dk, og de udbetales uden modregning af eventuelle andre ydelser, du måtte have fået.

Når vi når til den 30. april 2018, kan du søge om at få udbetalt løn for din restferie, hvis du også er lovligt forhindret i at holde den.

Har HK Sydjylland noget med kampagnen ”Danmark for Velfærd” at gøre? Og skal jeg skrive under?

Ole Kjær, formand:
Ja, det har vi, for kampagnen er et samlet opråb fra størstedelen af fagbevægelsen, herunder naturligvis HK. Og ja, jeg vil i høj grad anbefale at skrive under, hvis du ligesom os i HK Sydjylland ønsker at bekæmpe den stigende ulighed i det danske samfund.

Den danske samfundsmodel er presset. Uligheden er stærkt stigende. På tværs af faggrup­per oplever vi en udvikling, hvor politiske reformer alt for ofte svigter de svageste. Og hvor den samlede offentlige sektor, der leverer borgernes velfærd, stadig er stærkt udfordret af løbende krav om besparelser og effektivi­seringer. ”Danmark for Velfærd” markerer et ønske om, at gå en anden vej. Ikke kun for de kommunalt ansattes skyld, men for at bevare det velfærdssamfund, vi har brugt så lang tid på at bygge op.

Skriv under her og følg kampagnen på Facebook her.

Jeg skal til jobsamtale og vil gerne have en idé om, hvad jeg kan stile efter at få i løn?

Anne-Mette Grønfeldt, sagsbehandler:
Dit bedste redskab i den forbindelse er HK’s lønstatistik. Her kan du se, hvad en medarbejder i dit fag og med din anciennitet i gennemsnit tjener. Det kan give dig et nyttigt fingerpeg om, hvor du selv kan stile efter at blive placeret på skalaen.

Du finder lønstatistikken her, hvor du også kan indtaste dine egne oplysninger og derved være med til at sikre, at lønstatistikken er up-to-date.

I HK Sydjylland er vi også altid klar til at rådgive dig individuelt om løn. Bare ring til os på 7011 4545.

Ferie Barsel Løn Jura

Problemer med login?