Er du på uønsket deltid?

25. september 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

En undersøgelse viser, at hver fjerde lønmodtager nu er på deltid – frivilligt eller uønsket. Hvad med dig: Ville du gerne veksle dit deltidsjob til fuld tid?

Uønskede deltidsjobs er kun til arbejdsgiverens fordel. Derfor arbejder vi for at få flere på fuld tid

siger Pia Thurøe, der er formand for HK Handel Midt.

For nogen er deltid en perfekt løsning, mens det for andre er ganske uønsket. Der er nemlig mange på deltid, der hellere vil være på fuld tid:

Forestil dig, at du kun bliver tilbudt deltidsjobs eller måske endnu færre timer og derfor skal arbejde 3-4 steder, fordi du har brug for den løn, der svarer til fuld tid? Det er i dag virkeligheden for et stort antal lønmodtagere på det tyske arbejdsmarked, og nu kommer tendensen desværre til Danmark.

-  Det skal vi bestemt gøre noget ved, understreger Pia Thurøe og giver som eksempel, at flere og flere endda er på ”marginal deltid”. Det betyder, at de arbejder mindre end 15 timer om ugen.

Har du erfaringer med uønskede deltidsjobs, som du gerne vil dele med os?
Er det for eksempel svært at få vekslet et deltidsjob til fuld tid? Hvordan reagerer chefer, når du siger, at du gerne vil have et fuldtidsjob i stedet for deltid?

Så hører HK gerne fra dig. Send en mail på pia.thuroe@hk.dk, hvis du vil fortælle om dine oplevelser. Dem samler vi sammen og arbejder videre med i forhold til at påvirke arbejdsgivernes tilgang til deltid.

Mange ”deltidere” i dagligvarehandlen

Ur

I dagligvarebranchen rammer tendensen ekstra hårdt. Her er næsten syv ud af ti ansatte i dagligvarehandlen ansat på deltid – med en stigning fra 64,2% til 69,2% på de samme fem år:
   - Mange af arbejdsgiverne på vores område giver sig selv større fleksibilitet ved at dele arbejdstiden ud på mange deltidsjobs. Problemet er, at de på den måde gør deres ansatte til moderne ”løsarbejdere”, der skal rakke fra ét deltidsjob til det næste. Det koster også på familieliv, livskvalitet og den ro og stabilitet, der hører til et godt arbejdsliv, siger Pia Thurøe:

I HK følger vi udviklingen tæt. For vi fornemmer, at rigtigt mange deltidsansatte faktisk ønsker et fuldtidsarbejde. Dem skal vi hjælpe ved at sætte en fuldtidsdagsorden. For eksempel når vi er i dialog med arbejdsgiverne.

Arbejdstid

Problemer med login?