Finanslov 2018: Regeringen vil igen skære dybt i Arbejdstilsynet

25. september 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regeringens forslag til finanslov lægger op til nye kraftige nedskæringer i Arbejdstilsynet. Yo-yo-økonomi gør det svært at planlægge, siger HK-tillidsrepræsentant. Der er allerede skåret dybt, og hver gang øger man risikoen for ulykker og forringet arbejdsmiljø, advarer HK Stats næstformand Peter Raben.

Arbejdstilsynet kan dukke uanmeldt op på danske arbejdspladser og tjekke, om medarbejderne er trygge og sikre. Tilsynets medarbejdere holder øje med, om sikkerhed og regler bliver overholdt inden for det psykiske såvel som fysiske arbejdsmiljø, men den indsats er der blevet langt mindre af i de senere år.

Elendigt sted at spare

I 2015 gennemførte Arbejdstilsynet i alt 61.200 besøg hos virksomheder, men i 2016 blev det kun til besøg hos 48.100 arbejdspladser. Og med nye besparelser kan det betyde endnu færre besøg og dermed lavere sikkerhed, mener Peter Raben, næstformand i HK Stat.

- Arbejdstilsynet er et elendigt sted at spare i en tid, hvor antallet af alvorlige arbejdsulykker stiger og flere og flere belastes af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Man kan frygte, at der vil ske flere ulykker eller i værste fald flere dødsfald på danske arbejdspladser, siger Peter Raben.

Han henviser til den seneste årsrapport fra Arbejdstilsynet, der viser, hvordan det går med at opfylde Arbejdstilsynets 2020-mål for bedre arbejdsmiljø. Her kniber det med opfyldelsen af flere centrale mål.

Skruen strammes hele tiden

Lene Luxhøj

Lene Luxhøj-Pedersen arbejder i Arbejdstilsynets produktregister, der registrerer farlige kemiske produkter i Danmark. For 2 år siden var der 11 medarbejdere. Nu er der 4 tilbage, efter et nyt it-system skal digitalisere en stor del af opgaven. (Privatfoto)

Finanslovsforslaget for 2018 lægger op til at fortsætte de seneste års kraftige nedskæringer: Den samlede bevilling reduceres med 21 millioner kroner fra i år til næste år. Hos HK'erne i Arbejdstilsynet fortæller fællestillidsrepræsentant Lene Luxhøj-Pedersen, at de svingende bevillinger gør det meget svært at planlægge tilsynets indsatser.

- Skruen bliver hele tiden strammet, og vi har store udfordringer med de skiftende yo-yo-bevillinger. Hver gang der er nye besparelser på tale, skaber det en usikkerhed. Og det påvirker indsatsen, fordi det er svært at planlægge økonomien, siger hun.

I kombination med de løbende besparelser ynder politikerne at "give en pulje penge til en særlig indsats". Men den type finansiering er ofte kortvarig. Og når en pose penge slipper op, er ledelsen nødt til at justere antallet af medarbejdere. Dermed forsvinder vigtig erfaring for tilsynet, og det tager lang tid at lære nye op. Derfor har medarbejderne et klart ønske:

- Vi ønsker os, at politikerne hæver grundbevillingerne og sikrer en stabil økonomi. Så kan de stille politiske krav om, hvilke opgaver, der skal løses. Det vil give mere og bedre arbejdstilsyn for pengene, siger fællestillidsrepræsentanten.

Hun understreger også, at ikke alle indsatser kan måles i tal.

- Der er meget af arbejdet, der handler om fx tilrettelæggelse af indsatser, oplysning til virksomheder, driftsopgaver, ministerbetjening, der ikke er så synligt, men det går også ud over den samlede indsats, når man sparer der, siger hun.

Paradoksalt nok har der tidligere været problemer med arbejdsmiljøet hos Arbejdstilsynet, men der er kommet mere god dialog med ledelsen, som er meget fokuseret på at gøre det bedre. Så det går bedre nu, mener Lene Luxhøj-Pedersen.

Åbent samråd med minister

Der holdes Åbent samråd med beskæftigelsesministeren Troels Lund Poulsen (V) om besparelser i Arbejdstilsynet. Samrådet er åbent for alle og afholdes onsdag den 27. september 2017 klokken 11.30 på Christiansborg.

Fakta om Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de danske virksomheder og kontrollere, at de lever op til arbejdsmiljøloven.

Mission: Arbejdstilsynet fremmer et sikkert, sundt og udviklende arbejdsmiljø samt forebygger nedslidning, sygefravær og udstødelse fra arbejdsmarkedet.

I 2015 udførte Arbejdstilsynet i alt 61.200 tilsynsbesøg på danske arbejdspladser. I 2016 var der 48.100 tilsynsbesøg.

Kilde: Arbejdstilsynets årsrapport 2016

Arbejdsmiljø Politik