Klare ønsker til OK18 fra medlemmerne i Brøndby

25. september 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Mere fritid og mindre pres på jobbet var de største ønsker fra Brøndby, da medlemmerne mødte forbundsledelsen forud for OK18.

Kuglepennene glødede, da Brøndby Kommunes HK'ere på et medlemsmøde uden for rådhuset 12. september fik postkort og tipskuponer i hånden, som skulle udfyldes. Bag uddelingen stod repræsentanter for forbund og fagforening, som var mødt op for med store ører at lytte til medlemmerne. Denne gang gjaldt det OK18 og de forhandlinger om en ny overenskomst, som går i gang til vinter.

På postkortene svarede Brøndbys HK'ere flittigt på, hvad de mener er godt, og hvad der kan blive bedre i deres arbejdsliv. For de ville rigtig gerne være med til at klæde deres repræsentanter ordentligt på forud for de lange og hårde forhandlinger med arbejdsgiverne. Det glædede ikke mindst Mads Samsing, som er næstformand i HK Kommunal, og som deltog i medlemsmødet uden for Brøndbys rådhus – hvor en mobil pandekage-bod i øvrigt var med til at sætte stemningen i vejret:

– Når jeg er her i dag, er det jo netop, fordi jeg gerne vil høre, hvad medlemmerne ønsker af os til overenskomstforhandlingerne. Ved OK15 var vi også ude og dele postkort ud og fik dengang 15.000 udsagn retur. Det var med til at lægge vægt bag vores ord i forhandlingerne med KL. Derfor gør vi nu det samme igen. For det gør enormt indtryk – ikke bare på arbejdsgiverne men også på os i forbundet. Vi bliver meget klare på, hvad det er for OK-krav, vi skal prioritere.

Mange enslydende ønsker

OK18-møde i Brøndby kommune - Pandekagebil

For Mads Samsing var medlemsmødet i Brøndby ét i en lang række lignende møder på arbejdspladserne, som HK holder i dette efterår. Han har allerede været til en stribe, og på den baggrund begynder han at se et mønster i de mange medlemsønsker han får:

– Jeg hører rigtig mange sige mere efteruddannelse. Derfor bliver flere penge til kompetencefonden helt sikkert noget, vi også vil stå stærkt på ved OK18. Andre hyppige ønsker handler om det psykiske arbejdsmiljø, fordi presset stiger på arbejdspladserne. Så det vil også være et fokus for os under forhandlingerne – lige som den fritvalgsordning i forhold til pensionsopsparing, som er blevet en realitet i mange private overenskomster, og som vi også hører vores medlemmer tale om.

For fællestillidsrepræsentant Channe Hjerteborg fra Brøndby Kommune var medlemsmødet uden for rådhuset en god anledning til at få aktiveret medlemmerne og få dem til at komme med deres input til overenskomsterne.

– For det kan være svært at få talt om i en travl dagligdag, som hun siger. Ikke mindst så lang tid inden forhandlingerne faktisk går i gang.

– Men det er stadig vigtigt. For jo flere, der bidrager, des bedre overenskomster får vi, pointerede hun.

Tre ønsker fra Brøndby

På medlemsmødet i Brøndby spurgte vi tre medlemmer, hvorfor de var kommet, og hvad deres ønsker til næste overenskomst er:

Charlotte Støckel, Udbud og Kontraktstyring:

– Jeg er kommet i dag for at støtte op om OK-arrangementet og vise, at vi er her. Hvis vi synes, det er vigtigt, at fagforeningen ser og hører os, skal vi jo også fortælle dem, hvad vi mener og synes. Derfor burde vi faktisk have været her alle sammen i dag. Jeg har det grundlæggende fint med vores overenskomster, og synes det går meget godt. Men jeg har dog ét stort ønske, og det handler om kortere arbejdstid. Jeg har mange kolleger, som gerne vil ned i tid eller have mulighed for at trappe ned. Nogle får lov og andre ikke. Det er i dag op til den enkelte leder, hvor jeg mener, at det bør være ens for alle. Alle skal behandles efter samme regelsæt, uanset hvor i den kommunale organisation de arbejder. Som det foregår i dag, er det ikke retfærdigt – og det skal det være.

Tine Sørensen, Borgerservice:

- Vi skal have flere ud på arbejdsmarkedet – ikke mindst her i kommunerne, hvor vi er meget pressede. Derfor synes jeg, det kunne være værd at overveje vores svenske kollegers ide om at arbejde syv dage og holde fri syv dage. Det vil samtidig give os, der er på arbejdsmarkedet en lavere arbejdstid, og det er for mig det vigtigste. For når vi ikke længere har små børn, er vi mere interesserede i øget fritid end i flere lønkroner. Arbejdet skal ikke tage for meget af vores tid og energi.

Gitte, Borgerservice:

– Jeg vil gerne komme med et forslag, som går på lavere arbejdstid. Som kommunalt ansat er lønnen ikke det vigtigste. Så arbejdede vi et andet sted. Derfor er det nogle andre værdier, vi lægger vægt på. Og i takt med, at arbejdspresset stiger, fordi der skal spares og vi bliver færre, der skal klare mere på den samme tid, så stiger vores behov for at få lidt luft og dermed lidt mere fritid.

OK18-møde i Brøndby kommune

OK18