Lønsedler: 3 lokale sager du kan lære af

25. september 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Forkerte fratrædelsesgodtgørelser eller manglende pensionsbidrag? Hvad med dig? Får du de udbetalinger, der er aftalt eller som du har krav på? Her er tre lokale sager, som du måske kan lære noget af – og hvor HK’ere har fået større beløb efterbetalt.

1) Manglende pensionsbidrag i 6 år

3 løntips

Medlem fik 177.000 kroner efterbetalt

- medarbejder hos bilforhandler opdager, at hun ikke har fået indbetalt pensionsbidrag af lønnen, jf. overenskomsten i virksomheden
- den manglende indbetaling havde løbet over nogle år, hvorfor det endte med, at medarbejderen fik et ganske stort beløb efterbetalt
- skidt for arbejdsgiveren: på grund af fejlen skulle arbejdsgiveren både betale egne 8% OG medarbejderens egetbidrag på 4%
- skidt for medarbejderen: opsparingen i pensionsordningen blev ikke forrentet i alle de år, hvor der ikke blev indbetalt til pensionsordningen

Det gode råd: Kig din lønseddel igennem og hold øje med pensionsbidraget. Sammenhold det med reglerne i din overenskomst eller aftalen i din kontrakt. Er du i tvivl, så spørg din tillidsrepræsentant eller kontakt HK.

2) Manglende fritvalgsordning, jf. overenskomsten

Medlem fik 36.700 kroner efterbetalt

- opsagt medlem i transportvirksomhed; HK opdager i forbindelse med medlemmets sag, at han ikke har fået fritvalgsordning (jf. overenskomsten i virksomheden)

De gode råd: Sæt dig ind i fritvalgsordningen eller kontakt HK, hvis du er i tvivl om, hvordan den skal figurere på din lønseddel

3) Forkert indplacering i løngruppe

Medlem fik 36.900 kroner efterbetalt

- medarbejder i stor boligforening opdager under møde med HK, at hun ikke får den rigtige løn i henhold til overenskomsten
- vi gennemgår medlemmets ansvar og opgaver med ledelsen; parterne bliver enige om, at vores medlem skal placeres i en anden løngruppe i overenskomsten

Det gode råd: Får du rette løn for dine kompetencer? Har du kompetencer, som du ikke selv anser for ”at være noget særligt”, men som er vigtige for din arbejdsgiver – og som skal belønnes med den rette placering i en løngruppe? Spørg HK, hvis vi skal hjælpe dig med at gennemskue, om du har kompetencer, der berettiger til en placering i anden og højere løngruppe

Generelt - løn ved opsigelse

Fratrædelsesgodtgørelser og feriegodtgørelse ved afskedigelser
   - I sager om afskedigelse af medlemmer hjælper vi ofte med at rette fejl i beregningen af især fratrædelsesgodtgørelser og feriegodtgørelser. Det kan skyldes, at det for især mindre arbejdsgivere kan være en uvant situation at skulle afskedige. Derfor kender man måske heller ikke reglerne om godtgørelse så godt, siger Anders L. Andersen, der er faglig konsulent i HK Privat Midt:
   - Vi har både medlemmer og arbejdsgivere, der henvender sig til os for at få hjælp til udregningen af godtgørelserne. Det glæder vi os over, da det er nemmere for alle parter at forebygge fejl end at skulle rette dem senere.

Løn

Problemer med login?