Stor opbakning til demonstrerende lægesekretærer

25. september 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vrede lægesekretærer konfronterede regionsrådets politikere og gik hjem med løfter om mere dialog.

Når de pæne piger protesterer, er der som regel god grund til at folde ørerne ud. Og det var også lige, hvad regionspolitikerne gjorde sidste tirsdag, da de holdt møde på Regionsgården i Hillerød, mens 400 lægesekretærer havde stillet sig op uden for døre for at demonstrere og gøre opmærksom på dem selv. De er blevet trætte af at være den røde tråd i sundhedsvæsnet, som tilsyneladende for alle andre end hospitalspersonalet og patienterne er mere eller mindre usynlig. I hvert fald så usynlig, at offentlige topledere og politikere i forbindelse med Sundhedsplatformens indførelse mente, at en stor del af lægesekretærerne fremover sagtens kunne undværes.

Mens demonstrationen fortsatte i over en time udenfor Regionsgården, fik en halv snes lægesekretærer lov til at være med under en del af Regionsrådets møde. Og her gav hele forsamlingen af politikere udtryk for forståelse for lægesekretærernes reaktion, fortæller Sadie Bidstrup, faglig konsulent i HK Kommunal Hovedstaden:

– Politikerne var glade for, at lægesekretærerne var kommet. Ikke at vores medlemmer kom ud med hænderne fulde af løfter og garantier, men politikerne efterlod i hvert fald ingen tvivl om, at de er blevet mere opmærksomme på lægesekretærerne, og hvilken rolle denne faggruppe spiller på hospitalerne. De er nu helt klar over, at vores medlemmer rummer nogle kompetencer, som giver rigtig god mening i sundhedsvæsnet.

Samtlige partier i Regionsrådet kom med tilkendegivelser af støtte til protesterne og lovede at se mere på fordelingen af arbejdsopgaverne på hospitalerne efter indførelsen af Sundhedsplatformen. Og et mere konkret resultat af lægesekretærernes demonstration er, at regionsrådsformand Sophie Hæstorp efterfølgende har aftalt møder både med Winnie Axelsen og med DL’s formandskab.

En stolt formand

Winnie Axelsen - Lægesekretærdemonstration

Fremmødet af 400 lægesekretærer fra Region Hovedstaden glædede ikke mindst formanden for HK Kommunal Hovedstaden, Winnie Axelsen:

– Jeg er enormt stolt af, at lægesekretærerne selv har taget initiativ til denne demonstration helt uden om os i forbund og afdeling. Det sætter en tyk streg under, at de nu har fået nok, og at man ikke skal regne med, at de bliver ved at være pæne piger med de vilkår, som man byder dem, deres kolleger og i sidste ende også patienterne i dag.

Noget andet hun frydede sig over var, at der til demonstrationen også dukkede læger og sygeplejersker op for at vise deres solidaritet med lægesekretærerne. Og på linje med de mange demonstranter håbede hun, at arrangementet fører til en reel dialog om, hvordan arbejdsopgaverne på hospitalerne bør tilrettelægges fremover, og hvordan man kan bruge lægesekretærerne på en anderledes måde end tidligere. Hun understregede også, at det ikke er det nye it-system i sig selv, som vækker vrede, men den opgaveglidning, det har medført.

Politikerne må tænke sig om en ekstra gang

Skal læger lære blindskrift - Lægesekretærdemonstration

Vi talte med et par af deltagerne ved demonstrationen:

Ledende lægesekretær Gitte Frøsig Petersen:

– Vi er her i dag for at råbe vagt i gevær. Det er vigtigt, at vi støtter op om, at lægesekretærerne er en nødvendig faggruppe og ikke bør hverken nedlægges eller decimeres. Vi skal have ændret de arbejdsgange som Sundhedsplatformen har affødt, hvor lægerne skal lave alt for meget selv. På min arbejdsplads er det tydeligt at se, hvor trætte lægerne er. De slider og slæber. Og rent økonomisk er det også galimatias, at vi bruger dyre overlægetimer på opgaver, som kan laves meget billigere og mere effektivt af lægesekretærer.

– Hvad håber du, at I får ud af jeres demonstration?

– At politikerne tænker sig om, og at de indser, at det er alt for tidligt at 'gevinstrealisere' på Sundhedsplatformen. Det nye it-system er ok, men det virker bare ikke og bliver meget dyrere at få til at virke, end man troede. Især hvis man ikke lader lægesekretærerne blive for at støtte klinikkerne. Det ville give god mening rent økonomisk.

Tillidsrepræsentant Lisa Greve Korsbæk, Psykiatrisk Center Glostrup:

– Jeg håber vores demonstration i dag kan ændre noget. Vi protesterer ikke mod Sundhedsplatformen, men mod den skævhed i opgavefordelingen, som den har givet. Hvis vi som lægesekretærer fik lov at være mere med, ville vi kunne få det hele til at virke. Vi har allerede fået nedlagt 7,7 årsværk i dag. Og det er meget i en flok på 45 lægesekretærer. Det kan godt mærkes. Og det er en helt forkert vej at gå, hvis man vil undgå, at Sundhedsplatformens indførelse går ud over patienterne. Lægerne kan slet ikke følge med. I dag bliver der set patienter, som ikke bliver registreret, fordi det går så stærkt. Så hvis man lod os stå for nogle af de opgaver, som lægerne nu har fået, især kodningen, så ville vi kunne gøre ikke bare en økonomisk forskel, men også en stor forskel for at hjælpe patienterne sikkert gennem systemet.

– I har selv arrangeret demonstrationen. Hvorfor?

– Fordi vi efterhånden var lettere desperate for at gøre noget. Det bliver jo mere og mere tydeligt, at Sundhedsplatformen ikke fungerer for nogen. Så vi blev på et ERFA-møde blandt tillidsrepræsentanterne enige om, at vi måtte i aktion. For det er jo os på gulvet, der bedst ved, hvad der foregår og dermed os, der bedst kan fortælle politikerne det. Derfor håber jeg, at de virkelig lytter til os i dag og læser både vores og de støtteskrivelser, vi har fået fra de andre faggrupper. Alle er enige om, at man ikke sparer noget ved at fyre lægesekretærer, men tværtimod gør det hele dyrere i den sidste ende. Det er det, vi frygter allermest. Og det håber jeg, vi kan åbne politikernes øjne for.

Læs mere om demonstrationen

Sophie Hæstrup - Lægesekretærdemonstration