Flere flygtninge ryger ud på arbejdsmarkedet

26. september 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Jobcentrene har i løbet af det seneste halvandet år skruet kraftigt op for visiteringerne af jobparate flygtninge og erklærer nu næsten to ud af tre flygtninge grydeklare til arbejdsmarkedet.

Andelen af flygtninge, jobcentrene visiterer som parate til at kunne virke på arbejdsmarkedet, stiger nærmest eksplosivt. Mens jobcentrene i foråret 2016 erklærede et ganske lille mindretal af flygtningene arbejdsmarkedsparate, er man i dag oppe på en andel på mere end 63 procent.

Fra kommune til kommune er der imidlertid stor forskel på hvor stor en flygtningeandel, der erklæres jobparate. Det viser en analyse, Dansk Erhverv har produceret på baggrund af tal fra Jobindsats, skriver Ritzau.

Pæne forskelle kommunerne imellem

Den gennemsnitlige andel af erklærede jobparate på 63 procent dækker over, at de 16 kommuner i toppen erklærer over 75 procent for jobparate. I den modsatte ende er der 10 kommuner, hvor under halvdelen erklæres jobparate.

I KL ser formanden for arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalget, Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S), forskellene som udtryk for en succes, der udfolder sig i forskelligt tempo.

- For halvandet år siden lå vi omkring tre procent. Vi fik nogle ændringer igennem med regeringen, så vi kan få gjort flere klar til arbejdsmarkedet, siger han til Ritzau.

Thomas Kastrup-Larsen henviser til trepartsaftalen fra 2016. Her blev det besluttet, at flygtninge som udgangspunkt skal vurderes som klar til at tage et arbejde, med mindre helt særlige forhold taler imod det. Man slækkede blandt andet på et tidligere krav om, at man som flygtning skal kunne tale og skrive ansøgninger på dansk.

Den 1. juli 2016 blev målgruppen for borgere, der modtager integrationsydelse, udvidet til at omfatte alle personer, der ikke har opholdt sig i Danmark i mindst syv ud af de seneste otte år.

Social og beskæftigelse

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt