Pension: Afsæt penge til en alderssum

27. september 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Nye regler for pensionsopsparingen betyder, at det kan være en fordel at starte en alderssum allerede i år.

Før sommerferien blev der indgået en aftale om nye pensionsregler mellem regeringen og Dansk Folkeparti, der vil have danskerne til at blive længere på arbejdsmarkedet og samtidig spare mere op til seniortilværelsen. Et forslag om ændring af blandt andet reglerne for alderssum, der ikke bliver modregnet i pensionen fra det offentlige, er fremsat i Folketinget.

Reglerne skal træde i kraft fra 1. januar 2018, og det betyder, at det kan være en god ide at starte en alderssum allerede i år. Det vil nemlig sandsynligvis betyde en række fordele.

I dag kan man årligt indbetale 29.600 kr. uanset alder, men de nye regler betyder aldersbestemte indbetalingsgrænser. Har man mere end fem år til sin folkepensionsalder, kan man maksimalt indbetale 5.000 kr. årligt. Har man under fem år til sin folkepensionsalder, kan man indbetale 45.000 kr. årligt fra 2018.

Derudover bliver alderssum oprettet efter 1. januar 2018 først muligt at få udbetalt 3 år før folkepensionsalderen. Tidligere kunne man få alderssum udbetalt fem år før sin folkepensionsalder.

Gode råd

Pensionsselskabet PKA har disse råd til sine kunder:

Har du over 5 år til folkepensionsalderen
  • Start med at indbetale til en alderssum inden 2018. Så kan du stadigvæk få din alderssum udbetalt fem år før din folkepensionsalder. Indbetalinger på alderssum efter 2018, kan du også få udbetalt fem år før din folkepensionsalder.
  • Du får mulighed for at indbetale 29.600 kr. i år. Efter 1. januar 2018 er det kun muligt at indbetale 5.000 kr. årligt på din alderssum.

Har du under 5 år til folkepensionsalderen
Om ændringerne får betydning for dig afhænger af, om du allerede i dag har en alderssum, og hvor meget du sparer op. I dag kan du op til 29.600 kr. på en alderssum, og fra 2018 kan du indbetale op til 45.000 kr. årligt.
  • Har du allerede en alderssum, så kan du stadigvæk få alderssum udbetalt fem år før din folkepensionsalder. Indbetalinger på alderssum efter 2018, kan du også få udbetalt fem år før din folkepensionsalder.
  • Har du ikke en alderssum, er det en god ide at starte en alderssum. Så kan du nemlig få pengene udbetalt 5 år før din folkepensionsalder.
Indbetaler du mere end beløbsgrænserne på en alderssum i PKA, bliver pengene automatisk sat ind på en ratepension. Læs mere om de nye regler for alderssum på pka.dk/nyeregler

Pension

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder