HK.dk logo

Butikker på Facebook: Sådan skaber du godt indhold

28. september 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Er du med til at opdatere din arbejdsplads' Facebook- eller Instagram-konto? Se her, hvordan andre butikker løser opgaven – og få ekspertens bedste råd til, hvordan I kan skabe indhold, der vækker opsigt.

Hvordan skal man som butik være på de sociale medier? Skal man poste humoristiske opslag, smukke fotos, gode tilbud eller noget helt femte? Få inspiration fra disse butikker, som bruger de sociale medier på hver deres måde.

Se 6 butikker, der bruger de sociale medier aktivt

Mange butiksansatte har med de sociale mediers eksplosive vækst fået en ny opgave, der skal løses i løbet af en arbejdsdag. De er nemlig med til at finde på sjovt, engagerende og kreativt indhold til virksomhedens Facebook- og Instagram-konti.

Men hvad skal der til for at bryde igennem den linde strøm af opslag fra venner, organisationer og virksomheder, der alle konkurrerer om brugernes opmærksomhed? Vi har fået Benjamin Rud Elberth, der rådgiver virksomheder og organisationer om strategi på sociale medier, til at give et par gode råd.

Frisk tone og engagement

- Både på Facebook og på Instagram skal man kunne samle likes og kommentarer, siger Benjamin Rud Elberth. Ellers bliver der ikke skabt engagement og aktivitet nok til at man kan sælge sine produkter via siden.

- Og det kræver, at man giver noget af sig selv, sætter mennesker forrest og skriver i en frisk tone, siger han. 

Derfor er det vigtigt, at man holder igen med opslag, der handler om varesalg. 

- Man skal forstå, at man skal lune modtageren op med engagerende indhold, inden man kan skrive til dem, at de skal købe en vare, lyder rådet. 

Benjamin Rud Elberts tommelfingerregel er:
- Du må sælge en vare i hvert sjette eller syvende opslag på Facebook. 

 Og er man i tvivl om, hvordan man konkret kan gribe det an, så er der intet galt med at lure med på andres sider. 

 - Stjæl inspiration fra de bedste. Der er fx flere brugsuddelere, der har en fest på Facebook lige nu og skaber engagement, siger Benjamin Rud Elberth, og henviser fx til Dagli’Brugsen i Sdr. Felding.

Drop konkurrencerne

Kommunikationseksperten peger også på en række klassiske faldgruber, som det er godt at være opmærksom på. 

 - Lad være med at blive ved med at gøre det samme, hvis du konstaterer, at du kun får 8 eller 9 likes per post. Hvis du får så få likes, gør du noget forkert, og så skal du begynde at kigge nogen over skulderen, der ved, hvordan man gør, siger han.

Han advarer også mod, at man poster for sjældent på sin side.

- Lad være med at poste for lidt. Der er alt for mange, der tror, at de spammer deres kunder hvis de poster mere end 3-4 gange om ugen, men det er forkert, siger Benjamin Rud Elberth.

Kør på! lyder anbefalingen.

Til gengæld advarer han mod at udlodde præmier til brugerne.

- Det er nemt at samle fans ved at lave ligegyldige konkurrencer. Men dit publikum bliver præmieryttere, der vender ryggen til, når du kræver noget af dem, afslutter Benjamin Rud Elberth.

 

Bliv dygtigere til at styre sociale medier

Der er mange muligheder for at blive klogere på hvordan du får succes på sociale medier.

  • Du kan f.eks. læse Astrid Haugs bog ”Sig du kan li' mig” eller “Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier” af Trine-Maria Kristensen. Begge bøger findes på en række biblioteker.
  • På hjemmesiden socialemedier.dk findes en oversigt over gratis e-bøger, der giver god tips til at bruge f.eks. Facebook.
  • Retorikeren Trine Nebel har lavet en samling af interessant læsestof på sin hjemmeside.
  • Sidst men ikke mindst kan du spare dig selv for fremtidig ærgrelse, hvis du sætter dig ind markedsføringsloven, der bl.a. dækker kommercielle aktiviteter på Facebook. Du kan læse mere her.

Må din chef blande sig i, hvordan du bruger din private facebook-profil?


Sociale medier

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk