84 % går syge på arbejde

28. september 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Du burde egentlig ligge hjemme under dynen og blive rask, men alligevel slæber du dig op og tager på arbejde. Genkender du situationen? Det gør dine kolleger også.

Syge medarbejdere Stine Spedsbjerg

Illustration: Stine Spedsbjerg

I en ny undersøgelse blandt 700 af HK Handels medlemmer siger over halvdelen (56%), at det skal være i orden at melde sig syg. De synes faktisk, at det er en dårlig ide, når kolleger møder ind syge. Men alligevel går medlemmerne raskt væk syge på arbejde – det seneste år er 61 % mødt syge ind flere gange. 23 % er mødt ind syg en enkelt gang.

Og det overrasker ikke arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel Merete Kaffka:

- Det viser blot det, jeg har set så mange gange før: At vores medlemmer er nogle meget loyale medarbejdere. Både i forhold til kollegerne og arbejdsgiverne. Det ser vi også, når de tager et stort ansvar for at løfte arbejdsopgaver. Men det er selvfølgelig dybt bekymrende, for det betyder et øget arbejdspres oven i det arbejdspres og høje arbejdstempo, som vores medlemmer i forvejen føler de har, og det kan have konsekvenser for det psykiske arbejdsmiljø og trivslen, siger Merete Kaffka.

Hun nævner, at jobutryghed er en væsentlig faktor, når folk ikke melder sig syge. Jobmarkedet er usikkert, og man vil nødigt være den, der brokker sig eller melder sig ofte syg. Derudover handler det også om, at man ved, at kollegerne får ekstra travlt, hvis man ikke møder ind. 36 % svarer i undersøgelsen, at de ikke bruger afløsere ved sygdom.

Det er vigtigt, at man har klare retningslinjer for, hvad man gør under sygdom, og at ledelsen går ind og beslutter, hvilke opgaver, der skal udføres, og hvilke, der må vente

- Arbejdspladserne er simpelthen nødt til at have et større beredskab ved sygdom, siger arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel Merete Kaffka og kommer med en opfordring:

- Man skal have skabt et rum mellem ledelsen og medarbejderne, hvor man kan sige fra og prioritere opgaver, når der er sygdom. Det er vigtigt, at man har klare retningslinjer for, hvad man gør under sygdom, og at ledelsen går ind og beslutter, hvilke opgaver der skal udføres og hvilke, der må vente.

Et problem for ledelsen – ikke for dig

Pilen peger i den grad på ledelsen. Som grund til at ikke at melde sig syg angiver næste halvdelen (45%), at det er af hensyn til kollegerne – fordi de ved, at kollegerne vil få ekstra travlt, hvis de melder sig syge. Men det er ikke deres opgave at tage det ansvar, forklarer faglig chef i HK Handel Kim Jensen.

- De syge skal bekymre sig om at blive raske – ikke om, hvorvidt kollegerne skal løbe hurtigere. Hvis du er syg, er du syg - og det er ikke dit ansvar, om arbejdet kan hænge sammen på arbejdspladsen. Som medarbejder får du ikke løn for at påtage dig ledelsesretten – det gør lederen, og dermed er det også lederen, som skal få arbejdet til at hænge sammen.

Hvis du er syg, er du syg - og det er ikke dit ansvar, om arbejdet kan hænge sammen på arbejdspladsen. Som medarbejder får du ikke løn for at påtage dig ledelsesretten - det gør lederen, og dermed er det også lederen, som skal få arbejdet til at hænge sammen

Det er også ledelsen, som skal finde en afløser – det er ikke medarbejderen – men ansvaret hviler alligevel ofte på medarbejderne. Særligt en gruppe er udsatte:

- Det er typisk et problem blandt unge fritidsjobbere. Det ser vi, når jobpatruljen tager ud på arbejdspladser i sommerferien. Der møder de mange unge fritidsjobbere, der selv skal finde en afløser. Og det er ikke i orden. Det får de ikke løn for, fastslår Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.

Undersøgelsen er en webbaseret undersøgelse, hvor 700 af HK Handels medlemmer har svaret.

Læs mere om dine rettigheder, når du er syg

Sygdom

Problemer med login?