Team HK trækker medlemmer til

02. oktober 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Antallet af kontormedarbejdere, der ønsker at være HK'ere, stiger hele tiden i Københavns Erhvervshus. Bl.a. takket være kreative kolleger

Team HK - TroldebestyrelsenI Københavns Kommunes Erhvervshus har de et effektivt Team HK. Det er dog ikke noget helt almindeligt hold HK'ere. Det består nemlig af små hyggelige gummitrolde – med blåt HK-tøj og fine frisurer, som tillidsrepræsentanten og hans kontorfællesskab står bag. Efter at have været kreative i et par timer tog de et billede af troldene og døbte dem Team HK. Og nu er de foreviget på døren ind til kontoret.

– Det har vist sig at være en rigtig god idé. For det har igen sat HK på alles læber i Erhvervshuset, hvilket jo er afgørende i vores forsøg på at tiltrække nye medlemmer til fagforeningen. Mange af de nyansatte i det kommunale system kommer fra det private erhvervsliv, hvor der ikke er tradition for at organisere sig. At melde sig ind i en fagforening er derfor et stort skridt. Så vi får kun fat i de nye ved at lave et vedvarende pres for at få dem til at se fordelene ved at løfte flere i flok og at være del af et fællesskab, siger Keld Brems, virksomhedskonsulent og tillidsrepræsentant for HK'erne i Erhvervshuset.

Ideen til trolde-fotoet opstod på et medlemsmøde, hvortil Keld Brems havde medbragt nogle af HK's trolde. De plejer at være populære ude i de små hjem, fordi HK-medlemmernes børn gerne bruger dem til at lave fine frisurer og klæde dem fint på. Men i stedet tænkte kollegerne, at sådan kunne de jo også selv gøre, og derefter bruge troldene til på en sjov måde at synliggøre fagforeningen lidt mere. Og det virkede altså.

En stigende organisationsgrad

Team HK - Brilletrold

På samme måde har tillidsrepræsentanten tidligere også brugt HK's vandflasker til med held at hverve nye medlemmer. Under sin tur rundt på arbejdspladsen for at dele flaskerne ud til medlemmerne, tog han lige en snak med sidemændene, som måske ikke var medlemmer af fagforeningen. Og alt samme medvirker snak og kreative indslag til løbende at hæve HK's organisationsgrad i det kommunale Erhvervshus.

– Vi får hele tiden flere medlemmer. Lige nu har vi en organisationsprocent i slutningen af 70'erne, og mit mål er 85 pct. Det er svært at komme højere op, da der er nogle, der konsekvent afviser mig. Men heldigvis lykkes det mig jævnligt at få folk overbevist om det rigtige i at være HK'er. Også selv om det af og til tager lang tid. Man skal bare være vedholdende og tålmodig, siger Keld Brems.

Med til at skubbe på processen er også, at tillidsrepræsentanten via MED har fået en plads i virksomhedens onboarding-program. Dvs. at hver eneste ny medarbejder, der bliver ansat i Erhvervshuset, får en halv time med Keld Brems, hvor han fortæller om arbejdspladsen, fællesskabet og fagforeningen.

– Det giver rigtig god mening – både for os i HK og for ledelsen. Vi får nye medlemmer og arbejdsgiverne får ordnede forhold, siger han.

Organisering

Problemer med login?