MUS er et indarbejdet værktøj

04. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Udviklingssamtaler er efterhånden blevet et udbredt instrument på arbejdspladser i kommuner og regioner. Udviklingsplaner nærmer sig samme popularitet.

Den årlige status over opgaver og kompetencer, medarbejderudviklingssamtalen (MUS), bruges i dag af langt de fleste HK'ere og deres ledere i kommuner og regioner. Tre ud af fire medlemmer af HK Kommunal, der har været ansat i deres nuværende stilling i mindst et år, har i løbet af det seneste år haft en udviklingssamtale med deres leder. For enkelte går der lidt længere tid mellem samtalerne, men andelen, der aldrig har været til MUS, er helt nede på tre procent.

Tallene fremgår af en ny rundspørge blandt et repræsentativt udsnit af HK Kommunals medlemmer. Undersøgelsen viser også, at svarpersonerne følte sig godt klædt på til deres seneste MUS. Ni ud af 10 var helt eller overvejende enige i udsagnet: "Jeg var godt forberedt til samtalen".

Langt de fleste oplevede, at deres leder også tog samtalen alvorligt. 84 procent var helt eller overvejende enige i, at lederen var godt forberedt.

Når det handler om effekten af samtalen, er HK'ernes meninger lidt mere blandede. Udsagnet "Samtalen vil styrke min værdi på arbejdspladsen" om den seneste MUS, erklærer halvdelen sig enige i. Hver tredje svarer "hverken/eller", mens lidt mere end hver tiende er uenig i udsagnet.

Stor stigning i antallet af udviklingsplaner

Retten til en skriftlig udviklingsplan kom i 2005 med i overenskomsten for HK'ere i regioner og kommuner. Den bliver endnu ikke benyttet i samme omfang som MUS. Ifølge samme undersøgelse er det hver andet medlem af HK Kommunal, der har en skriftlig plan om udviklingen af deres kompetencer.

Især tandklinikassistenter er gode til at udnytte retten til at få deres udviklingsplan på skrift. To ud af tre tandklinikassistenter har benyttet sig af den. Blandt skolesekretærer og andre administrative medarbejdere på skoleområdet er tendensen den modsatte. Mindre end hver tredje af dem har en skriftlig udviklingsplan.

Tallene vedrørende udviklingsplaner kan ikke direkte sammenlignes med tidligere undersøgelser, hvor der ikke blev spurgt specifikt til skriftlige udviklingsplaner. Alligevel kan der spores en pæn stigning i antallet af planer.

I den nye undersøgelse har yderligere 15 procent nemlig svaret, at de har en mundtlig aftale om kompetenceudvikling. Dermed er det næsten to ud af tre, der har en form for aftale. I 2015 var det kun hver anden.

Alt du skal vide om medarbejderudviklingssamtalen

Karriereudvikling Kompetencer Karriere Job og uddannelse Efteruddannelse Uddannelse Udvikling

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder