Nyt it-koks rammer kontanthjælpsområdet

04. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Borgere og ansatte i social- og beskæftigelsesindsatsen må affinde sig med endnu en fejl i en it-løsning fra KMD.

4.000 kontanthjælpsmodtagere har for få dage siden fået udbetalt fuld boligstøtte. Som følge af kontanthjælpsloftet skulle de ellers være trukket i støtte. Det er imidlertid som følge af en fejl hos Udbetaling Danmark og deres it-leverandør KMD ikke sket. Det skriver Avisen.dk.

Fejlen betyder, at de 4.000 kontanthjælpsmodtagere i stedet vil få det for meget udbetalte beløb fratrukket deres boligstøtte i næste måned.

Store fejlmængder

Det er langt fra første gang, at fejl i it-systemer giver problemer med at håndtere kontanthjælpsreformen, der blev indført sidste år. I maj viste en opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet ifølge Avisen.dk, at der havde været 172.117 tilfælde af forkerte breve eller forkerte udbetalinger i forbindelse med kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen.

Det seneste It-koks får Socialdemokraternes beskæftigelsesordfører Leif Lahn Jensen til at kræve handling fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.

- Når man får penge fra kommunen, tænker mange, at det må passe. Derfor bruger de dem. Så står de pludselig om en måned og mangler penge. Så kan de være fuldstændig på spanden, lyder det fra Leif Lahn Jensen i Avisen.dk.

Social og beskæftigelse Ydelse og borgerbetjening Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt