Tillidsmandsmøde er politisk fitness

04. oktober 2017  |  Hovedstaden  |  Torsten Raagaard Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Over 120 tillidsfolk fra HK Hovedstaden er med på dagens stort anlagte møde i Odense, hvor omkring 3.500 tillidsrepræsentanter diskuterer velfærd. "Velfærdssamfundet er ved at knække," advarer formand Christian Grønnemark.

"HK Hovedstaden er selvfølgelig med i Danmark for Velfærd. For fagbevægelsen har kæmpet for velfærdssamfundet i 150 år. Og vi bliver ved," siger formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark på mødet i Odense, hvor 120 tillidsfolk fra HK Hovedstaden er samlet med 3.500 andre tillidsfolk fra hele landet. Det er både private og offentlige tillidsrepræsentanter, som møde for at bekræfte, at den private og den offentlige sektor er hinandens forudsætninger.

Det var blandt andet regeringens planer om skattelettelser og tilbagevendende besparelser i den offentlige sektor, der førte til Danmark for Velfærd. Det er et samarbejde mellem HK, 3F, FOA, BUPL, Uddannelsesforbundet, PROSA, Dansk El-Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danmarks Lærerforening, LO-Storbyerne, FTFs regioner, Kost- og Ernæringsforbundet og Dansk Sygeplejeråd.

Danmark for Velfærd

Samfundet er ved at brække over
Der er god grund til at samle tillidsfolk netop dagen efter Folketingets åbning, mener Christian Grønnemark.

"Lige nu er samfundet ved at knække over, fordi dem, der allerede har, får mere på bekostning af de, som rammes af de tilbagevendende besparelser og ikke får del i kagen," vurderer han.

Og det er ikke bare den enkelte, som risikerer at blive ramt på pengepungen.

"Serviceydelserne indenfor ældrepleje, hospitaler, børnehaver og skoler er også ved at knække over. Nogen kan køre på 1. klasse gennem privatiseringer, mens de fleste andre kan ane discount-velfærd i horisonten," påpeger Christian Grønnemark.

Udfordringen er ligetil. Det handler om at stå sammen imod de skæve skattelettelser og systematiske forringelser af de offentlige serviceydelser.

"Her i dag går vi ind i et nyt politisk fitness-rum for at samle kræfter og værdier til gavn for den brede befolkning," siger Christian Grønnemark fra det totalt udsolgte møde i Odense.

Fagbevægelsen skal handle politisk
Det er første gang i mange år, fagbevægelsen handler så direkte i forhold til de politiske vinde fra Christiansborg.

"Mødet i dag kan være med til, at HK-medlemmerne sammen med deres tillidsfolk begynder at tale politik igen over kantinebordet. Der skal også gerne opstå lokale initiativer," håber Christian Grønnemark.

"Jeg håber og tror, vi får manifesteret en samklang og fælles tro, og at 4. oktober bliver dagen, hvor fagbevægelsen atter markerer sig politisk i en bredere forstand."

"Jeg er sikker på, at mødet vil gøde jorden, så også andre interesseorganisationer kommer med i Danmark for Velfærd," siger han.

"Samtidig ser jeg frem til, at tillidsfolk finder sammen på tværs af fagligheder og med en samlet stemme sætter en større samfundsdebat i gang," siger Christian Grønnemark.

#DKforvelfærd #Danmarkforvelfærd

Problemer med login?