3.400 tillidsvalgte siger stop til besparelser

05. oktober 2017 Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Stemningen var høj, da tillidsvalgte fra en lang række fagforbund onsdag mødtes til topmøde. 7. november blev udråbt til Velfærdens dag.

Salen i Odense Congress Center var fyldt godt op, da over 3.400 tillidsvalgte fra både private og offentlige arbejdspladser sammen sagde nej til besparelser og skattelettelser og ja til investeringer i velfærden i forbindelse med initiativet Danmark for Velfærd. Og de mange HK-tillidsrepræsentanter var nemme at få øje på i deres hvide veste med sloganet ”HK – sammen er du stærkere”.

"Jeg vil gerne sige en stor tak til de mange HK-tillidsrepræsentanter, som kom fra hele landet til Odense for at slå en slag for velfærden. Deres store engagement, hvad enten de var privat eller offentligt ansat, var imponerende. Og jeg blev meget glad for at se, at så mange har lyst til at arbejde videre med lokale aktiviteter bagefter", siger Kim Simonsen, formand for HK Danmark.

En af de tillidsrepræsentanter er Gert Jedig, der er ansat i Telia Kundeservice, hvor han også er arbejdsmiljørepræsentant og sidder i selskabets europæiske samarbejdsudvalg.

"Det var et fantastisk topmøde. Velfærd er også vigtigt for os privatansatte, så derfor skal vi også kæmpe for den. Og politikerne skal investere mere i velfærd frem for personlig rigdom", siger Gert Jedig.

Også fællestillidsrepræsentant Bo Vollertsen fra Økonomisk Afdeling i Københavns Kommune, var glad for at være med til mødet.

"Jeg blev allermest overrasket over, at engagementet og opbakningen var så stor. Og den var lige stor fra privat som offentligt ansatte. De privatansatte i min gruppe på mødet synes, at velfærd er lige så vigtig, som vi offentligt ansatte synes. Og de mente også, at de offentlige ydelser skal leveres af offentligt ansatte frem for private firmaer", siger Bo Vollertsen, der sammen med sin gruppe nu vil tage en række initiativer med blandt andet underskriftindsamling og møder om velfærd op til kommunal- og regionsvalget 21. november.

Skåret ind til benet

Fra salen fortalte de tillidsvalgte historier om konsekvenser af besparelserne på velfærden på deres arbejdspladser. En af dem er Stella Norman Andersen, der arbejder som socialpædagog på Lundtofteskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

"Vi er skåret helt ind til benet på min arbejdsplads. Det går ud over de børn med eksempelvis ADHD, som har brug for omsorg og et boost, at vi ikke har tiden til at gribe dem. Det gør ondt som pædagog, når man ikke kan gøre det, man ved, er bedst for barnet", sagde hun.

Manifestation om en måned

De tillidsvalgte på topmødet besluttede, at aktiviteterne under overskriften ’Stop besparelser – sig ja til velfærden’ skal fortsætte efter mødet med lokale manifestationer i hele landet 7. november.

"Det tegner fantastisk forud for 7. november. Jeg er ikke i tvivl om, at fagbevægelsens stemme vil blive hørt, så det kan forstås", sagde en tilfreds Per Olsen, formand for LO-Hovedstaden.

Vil sætte velfærden på dagsordenen

Allerede på mødet opstod der adskillige idéer til lokale aktiviteter, der skal sætte velfærden på dagsordenen.

Agnes Nielsen er lærer i Vejen Kommune. Sammen med tillidsvalgte fra en lang række andre faggrupper vil hun deltage i vælgermøder i Vejen frem mod kommunalvalget.

"Vi vil få folk til at debattere forringelser af velfærden. Vejen kommune er en af de kommuner, der har effektiviseret mest. Alle de lavthængende frugter er plukket, og hvis man vil effektivisere mere, kommer det til at gå ud over velfærden. Det vil vi få politikerne til at indse", siger Agnes Nielsen.

Tillidsvalgte

Problemer med login?