Topkarakter til indsats fra socialt team

05. oktober 2017  |  Nordjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ærlighed og ordentlige forklaringer er nøgleord for HK Nordjyllands sociale team, der får topkarakter fra medlemmerne.

- Det er dejligt at vide, at man gør en forskel for en gruppe medlemmer, der i den grad har behov for det, siger Kirsten Thimm og Anders Jensen.

- Jeg har gennem mit lange forløb siden 2008 oplevet en kæmpe hjælp og støtte, og jeg er aldrig gået forgæves med spørgsmål eller ønske om hjælp. Uden HK’s kæmpe støtte havde jeg ikke klaret de udfordringer, jeg har været igennem i forbindelse med min arbejdsskade.

Sådan skriver et HK-medlem efter at have fået hjælp til behandling af sin arbejdsskadesag hos HK Nordjyllands sociale team. Og udsagnet er blot ét blandt mange lignende i en spørgeundersøgelse – som HK Nordjylland har foretaget – af, hvordan medlemmerne opfatter den hjælp, de har fået fra teamet i forbindelse med deres arbejdsskadesag eller sager med nordjyske kommuner om sygedagpenge og fleksjob.

I undersøgelsen, der bliver gentaget med jævne mellemrum blandt medlemmer med afsluttede sager, bliver medlemmerne bedt om at vurdere hjælp og service, information gennem sagsforløbet og kontakten med teamet.

På alle parametre får teamet topkarakter, blot oplever 3,5 procent i den seneste undersøgelse fra september, at det kan være svært at komme i telefonisk kontakt. Desuden svarer ni ud af ti, at de har omtalt hjælpen fra HK over for andre og otte ud af ti har ligefrem anbefalet andre at kontakte HK for at få hjælp.

- Er super-glad for hjælpen og har omtalt HK positivt. Jeg har varmt anbefalet jer til andre, skriver et medlem således. Og andre følger op:

- Jeg har kun godt at sige om jeres hjælp med min sag. At den blev afvist er ærgerligt, men jeg vil til enhver tid henvise andre til HK og jeres team, skriver eksempelvis en anden.

Ærlighed og ordentlige forklaringer
De mange positive udsagn fra medlemmer glæder naturligvis de to medarbejdere i HK Nordjyllands sociale team, Kirsten Thimm og Anders Jensen.

- Det er jo altid dejligt at vide, at man gør en forskel for en gruppe medlemmer, der i den grad har behov for det, siger de to.

HK Nordjyllands sociale team blev oprettet i 2009 med to fuldtidsmedarbejdere og med løbende omkring 250 åbne sager har de nok at se til.

- Vi tager eksempelvis gerne med medlemmer til samtaler i kommunerne, men desværre har vi ikke tid til at deltage i alle samtaler. Vi må begrænse vores deltagelse til afgørende samtaler, fx rundbordssamtaler, og opfordrer medlemmerne til at tage en anden bisidder med til de mere rutinemæssige. Og det er ok, når medlemmerne bliver ordentligt orienteret og ved, at vi er med dem i baggrunden, fortæller Anders Jensen.

Netop ærlighed og ordentlige forklaringer til medlemmerne er vigtig for de to HK-medarbejdere – og formodentlig en årsag til, at medlemmerne oplever god service, selv når de taber en sag.

- Vi kan jo ikke ændre på lovgivningen, og nogle sager er bare svære at vinde, fx sager om psykiske arbejdsskader og løfteskader. Det forklarer vi grundigt, så vi ikke giver falske forhåbninger, siger Kirsten Thimm.

- Men vi opgiver jo heller ikke på forhånd. Faktisk bruger vi ret megen energi på at finde andre veje til anerkendelse i den slags svære sager. Det kan fx være gennem lægeudtalelser og beskrivelser af personen og hvad han kunne før og efter skaden. På den måde har vi faktisk vundet sager, som ellers ikke ville være vundet, supplerer Anders Jensen.

At medlemmer, der vinder en arbejdsskadesag eller får positivt resultat af en tvist med kommunen om sygedagpenge, er glade og tilfredse er dejligt, men overrasker ikke Kirsten Thimm og Anders Jensen.

- Det bedste er næsten, at medlemmer, der ikke får det resultat, de gerne ville have, alligevel føler, at de har fået en god behandling og anbefaler HK til andre, siger de.

Det sociale team støtter dig

Får du en arbejdsskade, eller har en sag med kommunen om sygedagpenge, fleksjob, kontanthjælp og førtidspension, så kan du få hjælp og støtte fra HK Nordjyllands sociale team.

Teamets to medarbejdere hjælper HK-medlemmer med at få styr på arbejdsskadesager, som kan være en indviklet og svær proces at stå med selv. I 2016 sikrede de således medlemmerne i Nordjylland 5,5 millioner kroner i erstatninger for arbejdsskader.

I sociale sager hjælper det sociale team med alt lige fra at svare på enkelte spørgsmål til større sager, hvor de arbejder med arbejdsfastholdelse og medlemmets rettigheder i forhold til den sociale lovgivning.

Som medlem kan du booke et personligt møde med teamet på et af HK Nordjyllands kontorer

Problemer med login?

Log ind med NemID