5 råd til sikre adgangskoder

08. oktober 2017  |  HK Privat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det kræver stærke adgangskoder, hvis man vil undgå at falde i fælden hos tyveknægtene på nettet. Her får du fem råd, der kan gøre dine adgangskoder bomstærke og tæt på det umulige at gennemskue.

Tastatur med hænder

Koden skal være lang
En stærk adgangskode skal være på mindst 10 tegn, gerne 12-14 tegn for dine konti, der kræver ekstra sikkerhed. Det øger kombinationsmulighederne og gør det sværere for en hackercomputer at gætte. En adgangskode på blot seks til otte tegn er alt for let at gætte for en hacker med de rette værktøjer.

Flere ord er bedst

I mange år hed det sig, at ens adgangskoder skulle være komplicerede ved at indeholde store og små bogstaver, tal og specialtegn, fx en parentes eller en skråstreg. Med andre ord, så komplicerede, at man ikke slet kunne huske dem. Det resulterede ofte i, at folks kodeord blev af dårlig kvalitet, så de netop ikke glemte dem. Derfor har it-eksperten Bill Burr, der i 2003 var manden bag en række officielle adgangskoderåd, som blev udgivet af den offentlige sektors standardiseringsorganisation i USA (NIST) nu fortrudt sine tidligere guidelines i et interview med The Wall Street Journal. I stedet lyder det gennemgående råd nu, at din adgangskode skal bestå af flere ord og ikke blot ét enkelt ord.

Anvend aldrig den samme kode

Det kan være svært at finde på en tilpas kompliceret adgangskode, og derfor genbruger mange den samme kode, når de endelig har fundet én, som opfylder kravene. Rent sikkerhedsmæssigt er det dog en rigtigt dårlig idé, da en hacker blot skal gætte én kode for at få adgang til alle dine oplysninger. Så sørg for at have forskellige adgangskoder til alle dine konti, især ved konti, hvor sikkerheden er ekstra vigtig.

Brug en password-manager

Med mange, komplicerede koder kan det selvsagt være svært at huske dem alle. En password-manager er en app, og den er rigtig smart. Den kan nemlig både generere lange, stærke adgangskoder og huske dem alle for dig. Og så er den endda svær at hacke. Appen fungerer som et kartotek over alle dine adgangskoder. Af populære kan nævnes LastPass, Dashlane og 1Password.

Pas på din mail
Din e-mail kan siges at være din digitale hoveddørsnøgle. Når du registrer dig på en ny internetside, sker det gennem din e-mail, og mange tjenester tilbyder at nulstille glemte adgangskoder via den registrerede e-mail. Derfor er der mere end god grund til at være omhyggelig med din mailkonto. Hvis en hacker får adgang til din mail, kan personen let få adgang til alle de internetkonti, du nu måtte have.

Digitalisering

Problemer med login?