Fra 15 stress-sygemeldte til 0

09. oktober 2017  |  Østjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ole Vilstrup og Tina Johansen hjælper kollegaerne med styre uden om stress i en hverdag, hvor de tidligere blev sygemeldt på stribe.

Fra 15 stress-sygemeldte til 0

Ole Vilstrup og Tina Johansen forebygger stress på arbejdspladsen

Ole Vilstrup har prøvet det på egen krop. En dag blev det hele bare for meget.

- Jeg kørte i min bil og lyttede til et radioprogram, hvor de talte om, hvad stress gør ved en. Jeg tænkte: hvorfor taler de om mig? Der gik tre måneder, før jeg var tilbage på arbejdet, fortæller han.

I dag er han en af tre stressvejledere på DXC.technology i Skejby ved Århus.

- Vi har etableret et godt samarbejde med ledelsen, så vi i fællesskab har fokus på stress og det har virkelig hjulpet, siger Ole Vilstrup.

På DXC.technology er travlhed en del af hverdagen. Ledelsen gjorde, hvad den kunne, for at afhjælpe problemerne, men alligevel var langtidssygemeldinger på grund af stress blevet lige så naturligt som den hektiske hverdag.

- Selv om man har det sjovt med arbejdsopgaverne, og man har gode kollegaer og er glad for sit arbejde, så slider det jo på ressourcerne, hvis man hele tiden har lidt for travlt. Så skal der ikke så meget modstand til, før man vælter helt, siger Ole Vilstrup.

Da han kom tilbage fra sin sygemelding, var det med et ønske om at gøre en forskel. Derfor sagde han ja tak til ledelsens tilbud om at blive uddannet stressvejleder, sammen med en lille gruppe kollegaer. De fik beviset i foråret 2016.

- I forbindelse med uddannelsen skulle vi have samtaler med ’kaniner’, altså kollegaer, der meldte sig frivilligt, så vi kunne øve os. Vi havde talt om, at vi nok skulle uden for virksomheden for at finde nok frivillige, men det viste sig, at der var rigtig mange kollegaer, der havde brug for at få en snak om deres stress-niveau, fortæller Tina Johansen, der også blev uddannet stressvejleder.

Et forløb hos stressvejlederne handler om at sætte fokus på alt fra søvn, ro, motion, spisevaner, vejrtrækning og hvilke værdier, den enkelte sætter pris på i livet. Og så lærer man at kende sine grænser, sige nej og sætte fokus på, hvad man gerne vil kendes for.

- Kaninerne gav mig nogle værktøjer til at håndtere stress-ramte kollegaer på den bedst mulige måde og tilbagemeldingerne har alle været meget positive, siger Tina Johansen

Nogle skal bare sendes hjem

Samtalerne med stressvejlederne har også haft en særdeles positiv effekt på antallet af sygemeldinger på arbejdspladsen.

- Vi er gået fra at have 15 langtidssygemeldte til at have 0. Det er et resultat, vi er meget stolte af og som også giver os stor anerkendelse både blandt kolleger og hos ledelsen, siger Tina Johansen

For Tina og Ole er det vigtigt, at de har ledelsens opbakning til deres arbejde som stressvejledere.

- Det betyder, at vi kan tage den stressramte kollegas stress alvorligt, forstået på den måde, at der ikke bliver en dårlig stemning, hvis vi sender en kollega hjem med en sygemelding. Vi har opbakning til, at gøre det, vi vurderer er det rigtige, og det giver os også en troværdighed blandt kollegaerne, så de gerne vil bruge os, fortæller Ole Vilstrup.

Netop det, at der er respekt om stressvejledernes arbejde, betyder at det er naturligt og accepteret, at man taler om stress på arbejdspladsen.

- Før var der måske nogle, der godt kunne se på en kollega, at det var ved at gå galt, men det var ikke noget man talte om. I dag tager alle det seriøst og ledelsen sparrer med os stressvejledere om, hvordan vi håndtere det i hverdagen, fortæller Tina Johansen.

Derfor er virksomheden også nu ved at ændre sin stresspolitik til at være en trivselspolitik, der tager udgangspunkt i sundhedsstyrelsens anbefalinger om trivsel.

- Det betyder, at alle niveauer – organisation, ledelse, team og det enkelte individ – har et ansvar for, at vi alle trives på arbejdspladsen. En stresspolitik handler om, hvordan man agerer, hvis en medarbejder bliver ramt af stress. En trivselspolitik handler mere om, hvem, der har ansvaret for hvad, i en given situation i hverdagen. Det betyder, at vi har en bredere rollefordeling. Den enkelte medarbejder kan gå til lederen og sige: det her er dit ansvar. Men som medarbejder har vi også selv et ansvar for trivslen. Vi skal ikke forsumpe i en negativ kultur, hvor man eksempelvis brokker sig over, at ledelsen ikke vil give penge til et arrangement. Her har vi et ansvar for selv at finde alternative løsninger, siger Tina Johansen.

Accepterer hinandens forskelligheder

Stressvejlederne er selv aktive og spotter kollegaer, der kan have brug for en samtale, men også blandt kollegaerne er der stor opmærksomhed på hinanden.

- De, der har været i et forløb hos os, fortæller det gerne til deres kollegaer. Nogle gange tager de fat i os og peger på kollegaer, der kan have brug for hjælp. På den måde får vi faktisk fanget nogle af dem, der er ved at vælte, inden det går galt. Det er klart, at der er nogle mennesker, der er hjælp-resistente. De skal ned at ligge, før de vil indse, at man godt kan forebygge stress, men så er vi her for dem, når de kommer tilbage, siger Ole Vilstrup.

Stressvejlederne har alle været med til at sende både kollegaer og ledere hjem, men succeskriteriet er at hjælpe med forebyggelse, inden det går galt.

- Vi arbejder meget med at være bevidste om og accepterer hinandens forskelligheder. I nogle teams er der lavet personlighedstype-tests. Når travlheden og presset stiger, så er det rigtig vigtigt for os at vide, hvorfor vi hver i sær reagerer, som vi gør. På den måde undgår vi at hinandens adfærd bliver et problem i teamet. Tidligere oplevede vi, at netop det at blive irriteret på en kollega, der havde en adfærd, man ikke selv forstod, kunne øge stressniveauet, fortæller Ole Vilstrup.

DXC.technology er en arbejdsplads, hvor travlhed og hektiske dage ikke er til at undgå, lyder det fra de to stressvejledere. De kalder det et vilkår, man er nødt til at leve med, hvis man vil være på arbejdspladsen.

- Vi er mange på arbejdspladsen, der har været sygemeldt med stress, og derfor har vi stress-erfagrupper, hvor vi kan mødes og hjælpe hinanden til at holde os på den rigtige side af stressen. Mange har truffet en beslutning om, at de aldrig mere vil have stress, og de er meget påpasselige med at passe deres motion, søvn og spisevaner. Andre har sværere ved det, og har derfor brug for mere støtte, siger Tina Johansen.

Stress kan komme af mange ting

Både Ole Vilstrup og Tina Johansen kender til stress på egen krop og det har ført dem i en retning, hvor de er blevet kollegaernes støtte i den travle hverdag.

- For os to har det været en drivkraft at stress, det vil vi f….. ikke igen! Vi har begge opdaget, at det giver os en stor glæde og masser af energi at hjælpe vores kollegaer, siger Ole Vilstrup.

Deres uddannelse som stressvejledere, og erfaringen fra deres arbejde, har givet dem bred indsigt i, at stress kan komme af mange ting.

- Man kan blive stresset af et alt for stort arbejdspres. Pludselig kan kroppen bare ikke mere. Men vi har også flere gange oplevet kollegaer, hvor stress er udløst af andre ting, der kommer oven i arbejdspresset. Det kan eksempelvis være, at kollegaens egne værdier ikke passer til deres arbejdsliv og så bliver det bare sværere at klare arbejdspresset. Det kan også være at der på andre måder ikke er overensstemmelse mellem den enkeltes personlighed og den arbejdssituation man er i. Hvis ledelsen ikke træffer beslutninger, så man føler at man kan gøre arbejdet godt nok, hvis kollegaer har en adfærd, der er uhensigtsmæssig i forhold til det arbejde, man gerne vil gøre eller hvis det er svært at få familielivet til at hænge sammen med arbejdslivet, fortæller Ole Vilstrup.

I nogle tilfælde er der ikke andet at gøre, end at opfordre kollegaen til at søge nye udfordringer. Men i de fleste tilfælde kan stressvejlederne hjælpe med at få styr på uoverensstemmelserne, så stress kan undgås og både Ole Vilstrup og Tina Johansen nyder at hjælpe.

- Jeg elsker at hjælpe mine kollegaer. Jeg bliver glad, når jeg kan se, at min hjælp gør en forskel. Det er selvfølgelig hårdt at se en kollega have det svært, men det er en stor personlig tilfredsstillelse at kunne gøre en forskel, siger Tina Johansen.

Stress

Problemer med login?