”Hvordan kan du holde dig selv ud?”

09. oktober 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Den gode tone skal genfindes i butikkerne:

Vred

Den gode tone skal genfindes i butikkerne. Vi skal snakke om emnet, mener Pia Thurøe, formand HK Handel Midt.

Jeg ved godt, at der har været talt en del om den dårlige tone fra kunder til butiksansatte, men vi er desværre nødt til at tale videre – og gøre noget ved problemet. For vi hører, at mange butikker har ondt i tonen

siger Pia Thurøe, sektorformand for HK Handel Midt.

Lad os bare tage et par af de grimme eksempler med det samme:
  • "Hvordan kan du holde dig selv ud?"
  • "Jaa, hvis du var klogere, arbejdede du jo nok ikke her"
  • "Er det tøjet, der lugter muggent, eller er det dig, som lugter af hengemt lager"
  • "Hvor gammel er du? 26..., nå troede, du var 15 og tænkte, hvornår de var begyndt at ansætte børn her"

Du har måske oplevet noget lignende hos dig og i din butik?
Det er kommentarer fra kunder, som vi egentlig ”bare” skal overhøre og ikke tage personligt, men som alligevel gør ondt – og som ødelægger masser af andre, gode kundeoplevelser:

Der skal desværre kun én dårlig oplevelse med en ubehagelig kunde til for at ødelægge de ti foregående gode oplevelser. Og vi må bare erkende, at vi som butiksfolk står svagt og sårbart over for en ubehagelig kunde, fordi den gamle ”Kunden er konge”-tanke stadig fylder lidt for meget derude. For betyder det, at vi skal finde os i alt?

spørger Pia Thurøe.

TIP: Få 4 gode råd til at klare den hårde tone fra kunderne her

Sammen om at værne de butiksansatte

Pia Thurøe, formand HK Handel Midt

Pia har selv et bud på, hvordan nogle af problemerne kan løses – eller i det mindste tackles:
   - Vi skal, sammen med detailhandlens arbejdsgivere, stå sammen om at værne de butiksansatte så meget som muligt. For eksempel ved, at ansvarsbevidste butikschefer kan og må springe til, når de hører kolleger blive overfust af urimelige kunder. Måske skal vi også gøre konflikthåndtering til en endnu større del af butikselevernes uddannelse, siger hun og fortsætter:

Jeg synes jo stadig, at det var fantastisk, da Rema 1000-købmanden Rasmus fra Hillerød gik på Facebook. Her skrev han til den kunde, der tidligere på dagen havde fået en af hans ansatte til at bryde grædende sammen på grund af et verbalt overfald.

-  Kassemedarbejderen viste med sin helt naturlige reaktion på oplevelsen, hvor hårdt det er, når vi får den slags kundereaktioner. Og købmanden fik vist, hvor uacceptabelt det er med sådan en opførsel. Det skabte en god debat om emnet, som vi skal holde fast i, fordi tonen indimellem bliver ret rå ude i butikkerne.

- Sætningen ”Hvordan kan du holde dig selv ud?” er bare ét af mange eksempler på grove kommentarer, vi har fået ind. Den giver mig lyst til at spørge: ”Hvordan kan du holde dig selv ud som kunde, når du overfuser en butiksansat på den måde?”

Konflikter Mobning og chikane

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Gode kolleger gør