Vi taler hellere om private problemer og politik end om løn

09. oktober 2017  |  HK Privat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det er helt i orden at diskutere skilsmisse, lommesmerter og underlivsproblemer i kaffepausen. Men løn er et tabu. Det kommer ikke bag på erhvervspsykologen.

Lille familie på tur i naturen

Vi vil hellere tale om ægteskabet, der knager, eller en stram privatøkonom, end om hvad vi tjener.

Husbonden derhjemme har godt nok været en idiot de seneste dage. Det samme har Brian Mikkelsen med sine Lamborghini-udtalelser. Og i går var du inde og få taget blodprøver, fordi du har en mistanke om, at der er et eller andet i vejen med dig.

Emner af den art er tilsyneladende fint passende til en snak med kollegerne på din arbejdsplads. Men hvad du henter hjem i løn hver måned, er lukket land for et passende konversationsemne på arbejdspladsen. Det kan man læse i en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har lavet for HK/Privat blandt 1.211 medlemmer (Se boksen længere nede).

Vi har præsenteret tallene for erhvervspsykolog Kitty Dencker, som også svarer på spørgsmål i HK/Privatbladets brevkasse og bedt hende kommentere undersøgelsens resultater.

Tallene kommer ikke bag på hende. For emnerne repræsenterer hver sin kultur i en gruppedynamik, hvor der er vidt forskellige ting på spil. En feminin og en maskulin kultur, som vel at mærke ikke er bundet op på, hvordan gruppen er sammensat.

- Hvis du ser på de to mest acceptable emner - personlige forhold og sygdom - så er de alment menneskelige og ikke afhængige af rang og status på en arbejdsplads. De er fokuseret på lighed og det vigtige i at være lige. De er en del af det, vi kalder den feminine kultur. Politiske holdninger er en verden mere uden for os selv, men er stadig alment menneskelig som borgere i et demokrati og en selvforståelse om det gode ved at følge med, siger Kitty Dencker.

- Modsat med lønninger og privatøkonomi, som langt færre finder passende at snakke om. De emner er en del af den maskuline kultur. Det opfatter vi ikke som noget, der handler om lighed, men om status og hierarki.

Clash mellem to kulturer
Undersøgelsen fra Epinion viser imidlertid, at 67 procent af HK/Privats medlemmer går ind for åben snak om løn på arbejdspladsen. Men 73 procent taler ikke med deres kolleger om løn.

- Jeg ser det som et clash mellem den feminine og den maskuline kultur. Når vi vil snakke løn, så er det jo for at opnå en form for lighed og forståelse af noget kollektivt. Men i den liberale verdens individualisering, der har løn i vid udstrækning ikke længere noget med en kollektiv forståelse at gøre. Det har noget med ens unikke evner at gøre: Jeg er!”, ”Jeg kan!”. Hvis du søger lighed i en ellers maskulin kultur, der ikke er fokuseret på lighed, og oplever større ulighed, end du bryder dig om, så kan det være meget konfliktfyldt, siger Kitty Dencker.

Start i det små
Hvis du står og gerne vil tale løn med dine kolleger, men kulturen bare ikke længere op til det - hvad enten det er sagt direkte, eller blot hænger i luften - så er det gode råd at starte så småt, som du overhovedet kan. Finde én artsfælle, som gerne vil, og start der. Og så se, hvor mange som hen ad vejen, som vil være med i klubben.
Men at det er svært og for nogle uoverkommeligt er ikke så overraskende ifølge erhvervspsykologen.

- Det kræver et enormt mod at gå op imod en uskreven regel i en gruppe. Du laver jo en form for undergravende virksomhed i en gruppedynamik og risikerer at ødelægge den gode stemning. Det er der ingen, som bryder sig om. Hvis man blandt kollegerne mere eller mindre udtalt har vedtaget, at det er en god arbejdsplads – hvilket det meget vel kan være, selvfølgelig – så alene ved at spørge ind i lønnen afslører du, at du har et kritisk blik på noget.

Emner af den art er tilsyneladende fint passende til en snak med kollegerne på din arbejdsplads. Men hvad du henter hjem i løn hver måned, er lukket land for et passende konversationsemne på arbejdspladsen. Det kan man læse i en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har lavet for HK/Privat blandt 1.211 medlemmer.

Sådan svarede deltagerne på spørgsmålet:

Hvilke af følgende emner er det acceptabelt at tale om, når du er sammen med dine kolleger?

• 86 % personlige forhold/problemer
  • 80 % sygdom