325 tillidsrepræsentanter samlet til inspirende dag

10. oktober 2017  |  Midt Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Aftalt uddannelse var et af emnerne da 325 tillidsrepræsentanter for nyligt var samlet til TR-træf i Kolding.  De hørte de om muligheder og rettigheder i de nye overenskomster inden for HK Privats område.

Anne Marie Bay, formand for HK Privat Midt, var også med. Hun var særligt interesseret i aftalt uddannelse, læs med her:

I min optik er aftalt uddannelse en meget vigtig rettighed i vores nye overenskomster. Derfor deltog jeg med stor interesse i TR-træffets workshop om netop aftalt uddannelse

fortæller sektorformand Anne Marie Bay.

Nu glæder hun sig til, sammen med tillidsrepræsentanter og HK-kolleger, til at komme hjem og inspirere medlemmer til aftalt uddannelse.

- Det er en helt ny mulighed for at blive opgraderet uddannelsesmæssigt, og det er et alternativ til selvvalgt uddannelse som allerede udnyttes i stor grad af vores medlemmer. Der er 100 % løndækning til ordningen, der trådte i kraft pr. 1 september, fortæller Anne Marie om ordningen, der er en forsøgsordning i denne overenskomstperiode.

Få mere indblik i aftalt uddannelse og TR-træffet her: www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2017/09/28/her-er-holdet-der-skal-sikre-dig-aftalt-uddannelse

Hvad er reglerne for aftalt uddannelse?

Du kan bruge aftalt uddannelse, hvis du gerne vil have grundlæggende viden i for eksempel dansk, matematik, ordblindeundervisning og til mellemlange videregående uddannelser efter behov. Du har mulighed for at tage en hel akademiuddannelse i løbet af denne overenskomstperiode. Det kræver dog, at du ikke har brugt selvvalgt uddannelse de seneste 2 år:

Jeg tror, at de fleste med et fuldtidsarbejde, vil vælge enkelte akademifag, men der er altså mulighed for at tage en komplet akademiuddannelse, hvis du ønsker det

vurderer Anne Marie Bay.

Tag imod muligheden for uddannelse

Vores sektorformand er ikke i tvivl - det er bare med at udnytte muligheden i din overenskomst for aftalt uddannelse:
   - Jeg håber, at mange af jer tager imod muligheden for uddannelse. For vi er i nogle fag, der ændrer sig hele tiden, og vi skal forsat være attraktive som arbejdskraft. Det er vi, hvis vi sørger for at være veluddannede, siger Anne Marie og fortsætter:

- At der kan være mange barrierer i forhold til at komme i gang med uddannelse… det er jeg helt klar over. En af dem er selvfølgelig tid, mens en anden kan være dårlige erfaringer fra tidligere skolegang. Her skal vi dog ikke sammenligne voksen- og efteruddannelse med eventuelt negative erfaringer fra skoletiden.

På voksenuddannelser møder du andre voksne mennesker, der uddanner sig på eget initiativ. Det vil gøre en kæmpe forskel, fordi du møder ligesindede og får god sparring.

OK2017 Overenskomst

Tag det næste skridt I dit arbejdsliv

Husk: Det er aldrig for sent!

- HK Privat Midt vil arbejde for, at det bliver lige så naturligt at planlægge uddannelse ude på arbejdspladserne, som det er at planlægge afholdelse af ferie.
   - Tal uddannelse med dine kolleger, som når I taler om ferie. For der skal planlægning til, når uddannelse skal prioriteres. Brug også din tillidsrepræsentant eller nærmeste leder, hvis du ikke har en tillidsrepræsentant, når du vil aftale uddannelse.
   - Du kan desuden altid ringe til HK for at høre mere om aftalt uddannelse, lyder opfordringen fra Anne Marie Bay, der tilføjer:

- Husk det er aldrig for sent at lære nyt og udnytte de muligheder, der findes for uddannelse!

Problemer med login?

Log ind med NemID