Mange ønsker til OK18

10. oktober 2017  |  MidtVest  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Højere pension, en god balance mellem arbejde og fritid og en løn i fortsat udvikling er nogle af de ønsker, de midt- og vestjyske HK’ere har til OK18.

I alt er der kommet 567 ønsker til OK18 med de postkort, medlemmerne af HK Kommunal MidtVest har kunnet udfylde og sende ind. Desuden er der kommet knap 100 digitale input.
- Det er dejligt, at så mange har sendt ønsker ind. Vi har brug for at vide, hvad medlemmerne ønsker, så vi er klædt godt på, når vi skal forhandle, og for mig har det været rigtigt godt at være ude på arbejdspladserne og høre, hvad der fylder i dagligdagen, siger Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest.

10 pointer

Bente Bæk Hansen, faglig konsulent i HK MidtVest, med stakken af de indkomne OK18 postkort

Bente Bæk Hansen, faglig konsulent i HK Kommunal MidtVest, med nogle af de indkome OK18 postkort.

På landsplan er der kommet mere end 20.000 forslag og idéer til, hvad der er vigtigt for et godt arbejdsliv.
De 10 pointer, som har fyldt mest, er:

• HK’erne skal anerkendes for deres opgaver og kompetencer i en veldrevet offentlig sektor
  • Arbejdspresset er for stort mange steder. Opgaver og resurser hænger ikke sammen
  • Kompetencefondene skal bevares for at sikre den afgørende videreuddannelse
  • Lønnen skal være i fortsat udvikling
  • Pensionen er vigtig
  • Den betalte frokostpause skal fastholdes
  • Fleksibilitet i arbejdstiden spiller en stor rolle for et godt arbejdsliv
  • Ønske om omsorgsdage til alle
  • Seniorordningerne skal fastholdes og udbygges, når alle skal blive længere på arbejdsmarkedet
  • God ledelse og gode kolleger er afgørende for trivsel og arbejdsmiljø

Lokale ønsker

Når det handler om løn, vil de midt- og vestjyske medlemmer gerne have mere i generelle lønstigninger. Desuden mener de, at der bør afsættes penge til lokalløn og mere anciennitetsløn.
De midt- og vestjyske medlemmer peger også på højere pension, mere ensartet pension og flere seniordage fra 55 år og opefter.
Hos de midt- og vestjyske medlemmer har der også været mange tilkendegivelser omkring arbejdsmiljøet, hvor mange ønsker en bedre balance mellem arbejde og fritid og fornuftige aftaler, der kan sikre det.
- Ønskerne viser, at det er noget, vi skal have fokus på i afdelingen. Der er for mange medarbejdere, der siger, det ordner jeg lige og bliver en time mere, og så bliver det mere reglen end undtagelsen i en travl arbejdsdag. Det dur ikke. Det er lederen, der skal sige, hvad der skal prioriteres af opgaver, men det kræver, at medlemmerne siger, at lederen skal prioritere, siger Marianne Køpke.

Kompetencefond skal fastholdes

Desuden glæder Marianne Køpke sig over, at mange midt- og vestjyske medlemmer har givet udtryk for, at Kompetencefonden skal fastholdes.
- Kompetencefonden skal forhandles igen både i kommunerne og Regionen, og det er dejligt, at så mange siger, at den kan de ikke undvære, siger hun.
I det hele taget ønsker de midt- og vestjyske medlemmer ikke at give afkald på de overenskomstmæssige rettigheder, de allerede har.
- De sidste to gange har vi ved overenskomstforhandlingerne skullet kæmpe for at undgå forringelser, og det kan medlemmerne huske, og jeg synes, det er vigtigt, at medlemmerne giver udtryk for, at vi skal kæmpe, siger Marianne Køpke.
En del midt- og vestjyske medlemmer giver udtryk for, at muligheden for, at få den sjette ferieuge udbetalt, skal bevares. Få medlemmer gør dog opmærksom på, at den sjette ferieuge skal bortfalde , hvis den ikke bliver afholdt.
- Jeg tænker, at det afspejler, at man mange steder er så pressede af flere og flere arbejdsopgaver, at mange har oparbejdet så megen flekstid ved overarbejde, at flekstiden er blevet det, de holder, i stedet for den sjette ferieuge. Men det er en kedelig udvikling, der ikke skal betyde, at man giver afkald på den, mener hun.

OK18

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook