Offentlige arbejdsgivere får ultimatum af fagbevægelsen

10. oktober 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

En samlet fagbevægelse vil ikke forhandle om OK18, før de offentlige arbejdsgivere har givet lærerne mulighed for reelle forhandlinger om arbejdstid. Det er den danske model, der står på spil, lyder det fra topforhandlerne.

Forhandlingerne om ny overenskomst for 750.000 offentligt ansatte er sat på stand by indtil videre. En samlet fagbevægelse har meddelt arbejdsgiverne, at man bliver væk fra forhandlingsbordene, hvis ikke lærerne opnår reelle forhandlinger om deres arbejdstid. I et fælles brev til Kommunernes Landsforening, Danske Regioner og Staten kræver de faglige organisationer, at arbejdsgiverne indvilliger i at forhandle lærernes arbejdstidsregler.

Budskabet i brevet er usædvanlig skarpt, nemlig at der skal ske ”reelle, frie og fair forhandlinger” med lærerne om arbejdstiden, ellers bliver alle andre væk fra forhandlingerne om OK18. Organisationerne har ingen holdning til, hvilke arbejdstidsregler lærerne skal have. Det afgørende er, at de får en reel mulighed for selv at aftale dem.

Den danske model er i fare

HK Kommunal er en del af det fælles politiske håndslag, og formand Bodil Otto håber, at den markante udmelding får arbejdsgiverne til at ændre kurs over for lærerne.

- Det her handler om at værne om den danske model, nemlig at det er arbejdsgiverne og lønmodtagerne, der forhandler aftalerne. Modellen kan ikke overtrumfes af et lovindgreb, sådan som det skete for lærerne i 2013. Derfor er det vigtigt, at vi står sammen nu om at sige til arbejdsgiverne: Den går ikke. Ellers risikerer vi, at andre faggrupper får en lignende behandling, eller at der bliver tale om proforma forhandlinger, mens alt er aftalt af politikerne i kulissen på forhånd, siger Bodil Otto.

Arbejdsgiverne skal presses til at ændre kurs

I 2013 fik lærerne ved lov dikteret en arbejdstidsaftale af et flertal i Folketinget. Loven blev et resultat af lærerlockouten og et efterfølgende politisk indgreb. Ved overenskomstforhandlingerne i 2015 forsøgte lærerne at få nye forhandlinger med arbejdsgiverne om arbejdstid. Det lykkedes ikke. Derfor er de offentligt ansatte nu gået sammen for at presse arbejdsgiverne til at ændre kurs. Organisationerne forventer, at opfordringen virker og fortsætter derfor forberedelserne med at beslutte og fremsende overenskomstkravene.

Bag henvendelsen til arbejdsgiverne står Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), der repræsenterer de 180.000 statsansatte, og Forhandlingsfællesskabet, der repræsenterer de knap 565.000 ansatte i kommuner og regioner.

Ziegler: Ikke emner, der ikke er til forhandling

Kommunernes Landsforenings topforhandler, Høje Taastrups borgmester, Michael Ziegler (K), erklærer sig også klar til at drøfte arbejdstid med lærerne. Det skriver Avisen.dk.

I KL ser de frem til overenskomstforhandlingerne for de 565.000 ansatte i kommunerne, understreger Ziegler.

- Og der er ikke nogle emner, der ikke er til forhandling. Heller ikke for lærerne, erklærer Michael Ziegler, der tirsdag talte på Danmarks Lærerforenings kongres i København.

Overenskomst

Har du også læst...

Coronapasset bliver indført på mange arbejdspladser

24. november 2021  | HK Kommunal

Alle ansatte i regionerne skal kunne fremvise coronapas – og også på det kommunale område opfordrer KL kommunerne til at gøre hvad de kan for at begrænse smittespredningen.

Hver fjerde dansker falder af digitaliseringstoget

24. november 2021  | HK Kommunal

Kløften mellem digitale og ikke-digitale i Danmark bliver større og større, viser en ny kortlægning.

Jobcenter-besparelser skaber utryghed og frustration

24. november 2021  | HK Kommunal

Man bliver berørt på sin faglighed som medarbejder, når der hele tiden skal skæres i ressourcerne, lyder det fra HK Kommunal om udsigten til en milliardbesparelse på beskæftigelsesindsatsen.

Se alle nyheder

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18